Kategorie Zdrowie

Badania: Zbyt duża ilość snu może być równie niebezpieczna jak jego niedobór

Uwielbiasz spać w związku z czym spędzasz w łóżku więcej czasu niż przeciętny człowiek? Mamy dla Ciebie złe wieści. Twoje serce może nie podzielać Twojego entuzjazmu. To nie żarty. Nowe badania wykazały, że nie tylko niedobór snu, ale również jego nadmiar może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Badania: Zbyt duża ilość snu może być równie niebezpieczna dla zdrowia jak jego niedobór

Badanie na temat długości snu przeprowadzone przez National Health and Nutrition Examination Survey konferencji naukowej American College of Cardiology. W badaniu wzięło udział ponad 14 000 uczestników. Podobnie jak w przypadku innych szeroko zakrojonych ankiet, w tym przypadku uczestnicy badania odpowiadali na pytania związane z dietą, aktywnością fizyczną, snem czy diagnozami medycznymi.

wpływ długiego snu na zdrowie
Public Domain Pictures

Uczestnicy badania byli obserwowani przez około 7 lat. Ci, którzy w tym czasie doznali zawału serca, niewydolności serca lub udaru, byli badani pod kątem czynników ryzyka, m.in. poziomu białka C-reaktywnego (CRP), czyli kluczowego markera zapalnego związanego z chorobami serca. Uzyskali również ocenę ryzyka wystąpienia miażdżycy układu sercowo-naczyniowego, która jest ściśle powiązana z takimi czynnikami, jak wiek, rasa, ciśnienie krwi, płeć czy poziom cholesterolu.

Naukowcy zauważyli, że istnieje związek pomiędzy czasem snu, a zagrożeniem dla zdrowia. Związek w kształcie litery U, co oznacza, że ci, którzy spali mniej niż sześć godzin, byli bardziej narażeni na miażdżycę. Ryzyko było podwyższone również w przypadku osób, którzy sypiali więcej niż 7 godzin każdej nocy. Obydwa przypadku to ramiona litery U, stąd porównanie. Badacze zaobserwowali, że idealny czas snu to około 6-7 godzin snu, co zmniejszało ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego (dół litery U).

To samo dotyczyło poziomów poziomu białka CRP we krwi, które były wyższe u osób z krótszym i dłuższym czasem snu. Oznacza to, że niezbędna jest odpowiednia ilość snu – zwłaszcza jeśli masz problemy z jakością snu, a nie tylko z liczbą godzin spędzonych w łóżku.

Badania: Zbyt duża ilość snu może być równie niebezpieczna jak jego niedobór
Pxhere

Czy faktycznie musimy martwić się o zdrowie naszego serca, jeśli śpimy węcej?

Trudno powiedzieć… Wiemy, że podwyższony poziom CRP jest markerem stanu zapalnego w organizmie.Od pewnego czasu prowadzono badania pokazujące, że ekstremalne długości snu – zarówno jego niedobór, jak i nadmiar – wprowadzają organizm w stan stresu i powodują podwyższony poziom CRP – powiedział dla Bicycling dr W. Christopher Winter, prezes Charlottesville Neurology and Sleep Medicine i autor książki The Sleep Solution

Aby określić, ile naprawdę snu potrzebujesz, Winter sugeruje najpierw ocenę stopnia senności w ciągu dnia. Jeśli w ciągu dnia jesteś senny, prawdopodobnie nie spisz wystarczająco dużo. Kolejną miarą, na którą warto zwrócić uwagę, jest czas zasypiania. Poświęcanie godziny lub więcej czasu na zasypianie powinno być dla Ciebie sygnałem, który mówi, że spędzasz zbyt dużo czasu w łóżku.

Reasumując warto śledzić swój sen i zastosować strategie poprawiające jego jakość. W tym celu odłóż telefon na kilka, a także przestań korzystać z laptopa i komputera na kilka godzin przed snem, miej regularną porę spania i pobudki oraz stwórz swój rytuał przed snem – zamiast martwić się zbyt długim spaniem.

Źródła: www.bicycling.com
Fotografie: pxhere.com