Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessĆwiczeniaZdrowie

Badanie: zaledwie 10 minut biegania może poprawić funkcje poznawcze mózgu i nastrój

Ile czasu trzeba biegać, aby czerpać  korzyści? Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, bowiem zależy to od wielu czynników, m.in. celu, kondycji, budowy, poziomu tkanki tłuszczowej. Dodajmy również, że do tej pory przeprowadzono niewiele istotnych analiz dotyczących konkretnych korzyści płynących z biegania w porównaniu z innymi rodzajami aktywności fizycznej. Nie mniej jednak badacze mają dla nas dobrą wiadomość odnośnie biegania, a zwłaszcza osób, które nie są zwolennikami długich dystansów.

wpływ biegania na mózg

„Bieganie, to ten czas kiedy negatywne emocje znikają, a w ich miejsce pojawia się szczęście”

Bieganie jest nieodłączną częścią wielu dyscyplin sportowych. To bez dwóch zdań jedna z najpopularniejszych form aktywności fizycznej. Zaletą biegania jest fakt, że nie wymaga od nas specjalnego sprzętu czy przygotowania. Wystarczy założyć wygodne buty, wyjść z domu  i po prostu biec czerpiąc z tego pełnymi garściami. Bieganie jako forma ćwiczeń aerobowych może zmniejszyć stres, wpływać pozytywnie na kondycję serca, a nawet pomóc złagodzić objawy depresji. Co ciekawe, dla osiągnięcia pierwszych korzyści potrzeba naprawdę niewiele, co potwierdzają najnowsze wyniki badań.

wpływ biegania na mózg
Flickr

Badanie

Badacze tym razem postanowili sprawdzić, jak krótki trening biegowy wpływa na zdrowie psychiczne. W tym celu poddano badaniu przede wszystkim zmiany zachodzące w korze przedczołowej (PFC), która związana jest z funkcjami wykonawczymi i naszym nastrojem.

Badaniu poddano 26 uczestników. Każda z osób została przetestowana za pomocą testu kolorów słów Stroopa w okresie odpoczynku i po 10 minutach biegu. Test Stroopa służy do mierzenia funkcji poznawczych człowieka, koncentracji i podzielności uwagi, w skrócie mierzy czas reakcji w przetwarzaniu mózgu. Co się okazało?

Po ćwiczeniach badani szybciej reagowali na testy i zgłaszali lepszy nastrój. Analiza daje do myślenia i pokazuje, że nie potrzeba ciężkich, długich treningów, aby aktywność fizyczna niosła za sobą korzyści, co potwierdzają również wcześniejsze analizy. Wykazano, że nawet krótkotrwała aktywność fizyczna poprawia koncentrację, ma korzystny wpływ na kondycję serca i metabolizm.

Badanie: zaledwie 10 minut biegania może poprawić funkcje poznawcze mózgu i nastrój
Wikimedia Commons

Naukowcy wykazali, że wystarczy zaledwie 10 minut biegania, aby poprawić funkcje poznawcze mózgu i nastrój. Wyniki opublikowana w Scientific Reports

Zauważono, że bieganie zwiększało przepływ krwi w tym obszarze. Co to oznacza? Głos w tej sprawie zabrał biochemik Hideaki Soya z Uniwersytetu Tsukuba w Japonii.

Biorąc pod uwagę zakres kontroli wykonawczej wymagany do koordynowania równowagi, ruchu i napędu podczas biegu, logiczne jest, że nastąpiłaby zwiększona aktywacja neuronów w korze przedczołowej i że inne funkcje w tym regionie skorzystałyby na tym zwiększeniu zasobów mózgu

Nie pozostaje więc nic innego, jak założyć wygodne buty i iść pobiegać, chociaż krótką chwilę…

Źródła: Damrongthai, C., Kuwamizu, R., Suwabe, K. et al. Benefit of human moderate running boosting mood and executive function coinciding with bilateral prefrontal activation. Sci Rep 11, 22657 (2021). https://doi.org/10.1038/s41598-021-01654-z