Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowie

4 wyjątkowe korzyści wynikające z regularnego spożywania słonecznika

Czy w Twojej diecie jest miejsce na nasiona słonecznika? Jeśli nie to czas najwyższy to zmienić, bowiem ich właściwości zdrowotne zasługują na naszą uwagę. Dodanie nasion słonecznika do diety może zdziałać cuda zarówno dla skóry, serca, odporności, jak i dla ogólnego stanu zdrowia.

Wartości odżywcze ziaren słonecznika (w 100 g)

  • 584 kcal,
  • białko – 20.78 g,
  • tłuszcz – 51.46 g,
  • węglowodany – 20.00 g (w tym cukry proste 2.62 g),
  • błonnik – 8.6 g,
  • witamina C – 1.4 mg,
  • tiamina – 1.480 mg,
  • ryboflawina – 0.355 mg,
  • niacyna – 8.335 mg,
  • witamina B6 – 1.345 mg,
  • kwas foliowy – 227 µg,
  • witamina A – 50 IU,
  • witamina E – 35.17 mg,
  • wapń – 78 mg,
  • żelazo – 5.25 mg,
  • magnez – 325 mg,
  • fosfor – 660 mg,
  • potas – 645 mg,
  • sód – 9 mg,
  • cynk – 5 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

4 wyjątkowe korzyści wynikające z regularnego spożywania słonecznika
Wikimedia Commons

Zwróć uwagę, że nasiona słonecznika są dość bogate w tłuszcze. W tym przypadku są to głównie tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone, czyli tzw. zdrowe tłuszcze, które charakteryzują się działaniem przeciwzapalnym. Mają również pozytywny wpływ na nasze serce. Ponadto słonecznik jest świetnym źródłem błonnika i białka, dlatego warto dodawać go do swoich dań.

Co więcej, nasiona słonecznika same w sobie zawierają sód. Nie mniej jednak do pakowanego słonecznika często jest dodawana sól i to jej naprawdę spore ilości! To dlatego warto stawiać na słonecznik, który nie będzie zawierał dodatkowej soli. W przeciwnym razie możesz znacznie przekroczyć dzienne zapotrzebowanie organizmu na sól.

4 wyjątkowe korzyści wynikające z regularnego spożywania słonecznika
Wikimedia Commons

Właściwości słonecznika

#1 Właściwości przeciwzapalne

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Columbia wykazało, że spożywanie słonecznika lub innych nasion pięć lub więcej razy w tygodniu wiąże się z niższym poziomem stanów zapalnych w organizmie. Regularne spożywanie nasion może zmniejszać ryzyko występowania niektórych chorób przewlekłych.

#2 Zdrowsze serce

W przeciwieństwie do tłuszczów nasyconych, umiarkowane spożycie tłuszczów nienasyconych faktycznie poprawia zdrowie serca. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Harvarda wykazało, że zwiększone spożycie nasion, w tym nasion słonecznika, zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia. Ponadto ziarna słonecznika należą do grupy produktów o największej zawartości fitosteroli (322 mg/100g), czyli substancji, która obniża poziom „złego” cholesterolu LDL w surowicy krwi zapobiegając tym samym rozwojowi zmian miażdżycowych. Zaleca się spożywanie nie więcej niż 3 g fitosteroli dziennie.

właściwości słonecznika
Flickr

#3 Zapobieganie i zwalczanie chorób

Nasiona słonecznika są doskonałym źródłem wielu niezbędnych witamin i minerałów. Na uwagę zasługuje tutaj cynk i selen. Cynk jest integralną częścią układu odpornościowego. Odgrywa również istotną rolę w zwalczaniu stanów zapalnych i infekcji. Dodatkowo cynk działa jako przeciwutleniacz zwalczając wolne rodniki. Nie sposób nie wspomnieć tutaj raz jeszcze o fitosterolach, które mogą nie tylko zapobiec miażdżycy, ale również uchronić przed nowotworem prostaty i zmniejszyć ryzyko powstawania przerzutów nowotworowych.

#4 Idealny dla przyszłych mam

Bez względu na to, czy chcesz mieć dziecko w przyszłości, jesteś w ciąży czy po prostu starasz się zdrowo odżywiać, nasiona słonecznika zdadzą egzamin w każdym z tych przypadków. Nasiona słonecznika są bardzo dobrym źródłem cynku, kwasu foliowego i witaminy E. Witaminy, która jest niezbędna dla zdrowia dziecka w okresie prenatalnym, ponieważ wspomaga prawidłowy rozwój płodu. Kwas foliowy wspiera łożysko i zapobiega rozszczepowi kręgosłupa. Cynk z kolei wspomaga produkcję insuliny i enzymów.

Źródła: www.eatingwell.com, x-news/Dzień Dobry TVN