Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowe zakupy

Pistacje, czyli orzechy, które warto jeść regularnie. Twoje zdrowie Ci za nie podziękuje

Pistacje  wyróżniają się na tle innych orzechów, a wszystko ze względu na ich niezwykłe właściwości. Okazuje się, że regularne spożywanie pistacji ma pozytywny wpływ na ogólny stan zdrowia i co więcej zapobiega wielu chorobom, jak chociażby cukrzyca czy nadciśnienie. Co jeszcze warto o nich wiedzieć?

Pistacje, zwane także pistacjami orzechowymi, zielonymi migdałami lub orzechami szczęścia, są spożywane od tysięcy lat. Obecnie krajem produkującym największe ilości pistacji jest prawdopodobnie Iran.

O pistacjach słów kilka…

Choć praktycznie wszystkie orzechy słyną ze swoich właściwości zdrowotnych, pistacje wyraźnie wyróżniają się na ich tle. Pistacje orzechowe zawierają największe ilości błonnika, potasu i zdrowych tłuszczy, a także są bogate w witaminy (zwłaszcza witaminy z grupy B i witaminę E, minerały, białko i niezbędne kwasy tłuszczowe. Jako jedyne orzechy zawierają natomiast karotenoidy: luteinę i zeaksantynę. Pistacje mają niski indeks glikemiczny, który wynosi zaledwie 15, co oznacza, że cukrzycy bez obaw o swoje zdrowie mogą włączyć je do swojej diety.

Flickr

Korzyści zdrowotne z jedzenia pistacji:

#1 Obniżają poziom cholesterolu, ciśnienia i cukru

Naukowcy z Uniwersytetu Loma Linda w Kalifornii  podkreślają, że regularne spożywanie pistacji poprawi funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Dzięki wysokiej zawartości fitosteroli, argininy, resweratrolu i luteiny pistacje: zmniejszają wysokie ciśnienie krwi, zmniejszają poziom cholesterolu i trójglicerydów oraz zapobiegają miażdżycy. Wykazano, że spożywanie zaledwie dwóch porcji zielonych migdałów dzienne wspomaga pracę serca dorosłych cukrzyków typu drugiego, za co odpowiadają neutralizujące w organizmie wolne rodniki przeciwutleniacze, a także zdrowe kwasy tłuszczowe, błonnik i potas.

#2 Regulują pracę układu nerwowego

Pistacje charakteryzują się wysoką zawartością magnezu, który może pomóc złagodzić objawu lęku, nerwowości, depresji i bezsenności, a także witamin z grupy B, które dodatkowo uspokajają i zwiększają odporność na stres.

Flickr

#3 Są przeciwutleniaczami

Pistacje zawierają duże ilości przeciwutleniaczy, takich jak witamina C, witamina E, selen czy resweratrol. Odpowiadają one za ochronę przez uszkodzeniami wywoływanymi przez wolne rodniki. Regularne spożywanie pistacji będzie więc świetnym sposobem na zapobieganie przedwczesnemu starzeniu się organizmu.

#4 Sprzyjają redukcji wagi

Pistacje są dość kaloryczne – 100 g pistacji dostarcza aż 562 kcal. Jest tutaj jednak pewien „paradoks”. Mimo wysokiej kaloryczności pistacje z powodzeniem można włączyć do diety mającej na celu zrzucenie dodatkowych kilogramów, a to dlatego, że wspomniane orzechy szczęścia zawierają spore ilości błonnika – 10,3 g/100 g. Błonnika który nasyca, zapobiega podjadaniu i reguluje pracę jelit. Dodatkowo zdrowe kwasy tłuszczowe będą regulować metabolizm, a tym samym zapobiegać gromadzeniu się tkanki tłuszczowej.

#5 Sprzyjają zdrowiu oczu

Pistacje są jedynymi orzechami zawierającymi karotenoidy: luteinę i zeaksantynę, które są składnikami plamki żółtej i antyoksydantami chroniącymi siatkówkę oka przez wolnymi rodnikami – zmniejszają ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej. Orzechy szczęścia chronią również przed rozwojem kurzej ślepoty i zespołu suchego oka.

#6 Zapobiegają chorobom neurodegradacyjnym

Jedzenie pistacji to naturalny sposób zapobiegania chorobom neurodegeneracyjnym, takim jak choroba Parkinsona i Alzheimera. Zawdzięczają to silnemu przeciwutleniaczowi, jakim jest resweratrol.

#7 Zapobiegają anemii

Pistacje są bogate w żelazo – 3,92 mg/100 g – przez co zaleca się je osobom zmagającym się z anemią, a także kobietom obficie miesiączkującym. Aby przyswajalność żelaza była większa, zalecana jest zróżnicowana dieta, a przede wszystkim dostarczanie organizmowi dostatecznej witaminy C.

Maxpixel

Ile pistacji dziennie?

Orzechy są bardzo często częścią zdrowej, dobrze zbilansowanej diety. Powinniśmy jednak jeść je z umiarem, ponieważ jak już wspomnieliśmy, są dość kaloryczne. Zaleca się spożywanie garści orzechów dziennie. Jak to się ma do pistacji? Zaleca się spożywanie około 50 pistacji dziennie, co odpowiada 30 gramom pistacji bez łupin. Pamiętajmy przy tym, że najlepiej spożywać pistacje bez soli, co pozwoli uniknąć nadmiaru sodu w organizmie, który z kolei może ograniczyć pozytywny wpływ orzechów szczęścia na nasze zdrowie.

Źródła: steptohealth.com
Fotografie: www.pxfuel.com