Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessĆwiczeniaZdrowie

„Trening cardio najlepiej robić rano na czczo”. Czas poznać prawdę

Często spotykam się ze stwierdzeniem, że trening cardio najlepiej robić rano na czczo. Poziom cukru we krwi jest wówczas na najniższym poziomie, a co za tym idzie podczas wysiłku spalamy szybciej, a nawet więcej tłuszczu – tak mówią, ale czy mają rację? Spójrzmy prawdzie w oczy.

Kwasy tłuszczowe w organizmie człowieka

Zanim przejdziemy do treningu cardio na czczo, poświęćmy chwilę uwagi tkance tłuszczowej. Tkance tłuszczowej, która jest miejscem do magazynowania energii i pełni wiele innych funkcji regulujących. Wystarczy spojrzeć na fakt, że kwasy tłuszczowe możemy znaleźć we krwi (około 0,1% lipidów), w wątrobie, w trzewnej tkance tłuszczowej czy tkance mięśniowej. To właśnie te ostatnie, kwasy tłuszczowe magazynowane w mięśniach, są chętnie spalane podczas wysiłku. Przeprowadzono badania, które dowodzą, że nawet połowa kwasów tłuszczowych, które spalamy podczas aktywności fizycznej, podchodzi właśnie z naszych mięśni. 

Wracając do meritum…

trening cardio na czczo
Pxhere

Czy robiąc trening cardio na czczo spalimy więcej tłuszczu?

Odpowiedź na to pytanie będzie tyczyła się nie tylko treningu cardio, ale również treningów siłowych czy interwałowych. Badania dowodzą, że niezależnie od strategii jaką obierzemy (czy będzie to trening rano na czczo czy po zjedzonym śniadaniu) skład ciała pozostaje taki sam. Zarówno jedna, jak i druga opcja przyniesie korzystne, bardzo zbliżone do siebie rezultaty.

trening cardio na czczo
Pixinio

Jak to wytłumaczyć? Prawda jest taka, że choć faktycznie utleniamy więcej kwasów tłuszczowych, kiedy robimy trening na czczo, w dużym stopniu mogą one pochodzić ze wspomnianych wczesniej mięśni, a przecież zależy nam na spalaniu tłuszczu podskórnego. W tym przypadku niezależnie od tego czy wykonany trening na czczo czy po posiłku będą bardzo podobne. Niewątpliwie w osiągnięciu lepszych efektów pomoże Ci w tym przypadku deficyt kaloryczny i to na nim warto się skupić, a nie na tym czy trening zostanie wykonany na czczo czy też po śniadaniu.

Trenuj tak jak lubisz i kiedy lubisz, zadbaj o deficyt kaloryczny, a nadmiar tkanki tłuszczowej z pewnością zacznie znikać!

Źródła: Appl Physiol 97: 1170–1187, 2004;
* Br J Nutr. 2016 Oct;116(7):1153-1164. Epub 2016 Sep 9., 2013 Nov;21(11):2249-55. doi: 10.1002 / oby.20379. Epub 2013 31 may 
, J Int Soc Sports Nutr. 2014 Nov 18;11(1):54. doi: 10.1186/s12970-014-0054-7. eCollection 2014.
Fotografie: www.flickr.com