Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowie

3 sprawdzone przepisy na domowy syrop z buraka. Naturalne, szybko i bardzo zdrowo

Często chorujesz, a z przyjmowaniem różnego rodzaju lekarstw Ci nie po drodze? A może chcesz wzmocnić swoją odporność i uchronić go przed potencjalnymi zagrożeniami w postaci wirusów i bakterii? Doskonałym sposobem na walkę z infekcjami, wzmocnienie odporności, kaszel i chrypkę jest syrop z buraka, który możesz przygotować w domu na kilka sposobów.

Syrop z buraka to istna skarbnica cennych dla zdrowia substancji

Wiele osób uważa, że domowy syrop z buraka jest zdrowszy od produktów dostępnych w aptekach czy sklepach zielarskich, a to z prostego powodu. Syrop z buraka możesz przygotować w każdym momencie. Ponadto nie zawiera żadnych substancji, które przedłużałyby jego trwałość, a także zapobiega rozwojowi niezdrowych mikrobów. Ze względu na to, że jest naturalny, mogą go pić także kobiety w ciąży, jak i dzieci, które ukończyły pierwszy rok życia (ograniczenie wynika z obecności cukru lub miodu).

Syrop z buraka zawiera:

  • barwniki z grupy betalain, które wspomagają odporność i zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów
  • antyoksydanty, czyli substancje przeciwutleniające o działaniu przeciwzapalnym
  • betainę, a więc kolejny składnik zwalczający stany zapalne mający także działanie bakteriostatyczne
  • witaminy C, A, E, K i witaminy z grupy B
  • składniki mineralne: żelazo, potas, magnez, fosfor, sód, cynk i wapń
Wallpaperflare

Właściwości syropu z buraka

O cudownych właściwościach soku z buraka z dodatkiem cukru lub miodu mówiło się już wieki temu. Nasze prababcie stosowały go dla wzmocnienia organizmu, w celu zwalczenia zgagi czy ochrony przed przeziębieniem, co ma szczególne znaczenie w sezonie, kiedy łatwo o infekcje. Syrop z buraka pomoże pozbyć się chrypki, uciążliwego, mokrego i suchego kaszlu, spowolni rozwój infekcji zarówno na tle wirusowym jak i bakteryjnym, oczyści drogi oddechowe i pomoże pozbyć się zalegającej wydzieliny.

Pxhere

Jak zrobić syrop z buraka?

Jak już wspomnieliśmy, możliwości jest co najmniej kilka. Warto jednak postawić na rozwiązania, w których mamy to czynienia z surowym syropem z buraka. Syropem, którego nie trzeba podgrzewać, dzięki czemu zachowamy możliwie najwięcej witamin i minerałów.

Składniki:

  • 1-2 buraki
  • łyżka cukru lub miodu najlepiej spadziowego, gryczanego lub lipowego ze względu na ich właściwości bakteriobójcze
Pixabay

Sposób nr 1.

Weź dorodnego buraka i odetnij spód. Postaw go na talerzu i wytnij na górze głęboki otwór (nie przebij buraka na wylot). Do otworu wlej miód i odstaw w ciepłe miejsce. Po kilku godzinach w zagłębieniu pojawi się niewielka ilość soku. Kolejne porcje będą pojawiać się przez kolejne dwa dni.

Sposób nr 2.

Umyj, obierz i pokrój buraka na niewielkie kawałki. Kawałki buraka rozdrobnij za pomocą blendera lub przy użyciu tarki w celu uzyskania miazgi. Przecedź miazgę przez sitko i dosłodź otrzymany płyn miodem lub cukrem. Powstały syrop przechowuj w lodówce.

Sposób nr 3.

Wyciśnij sok z buraka, wymieszaj go z miodem w proporcji 1:1 i „delikatnie” podgrzej mieszankę w kąpieli wodnej. Temperatura roztworu nie powinna przekroczyć 45 stopni Celsjusza. Jeśli będzie wyższa, miód i burak może stracić swoje właściwości. Tak powstały syrop przechowuj w lodówce.

Dawkowanie

Zaleca się dawkowanie 5 ml syropu z buraka dwa razy dziennie. Jeśli to nie pomaga i dolegliwości nie ustępują, można pić go nawet co godzinę.

Źródła: www.zdrowypoziom.pl, www.mjakmama24.pl