Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianie

Spożywanie jednego posiłku dziennie. Takie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy

Nie ma większego znaczenia, ile posiłków dziennie jemy. Znaczenie natomiast ma dzienna kaloryczność. Oznacza to tyle, że równie dobrze możesz więc trzy większe posiłki co pięć mniejszych, dzięki czemu dostarczysz swojego organizmowi tyle samo energii i niezbędnych składników.

A gdyby tak spożywać wszystkie założone kalorie w jednym posiłku? Czy to rozsądne? A może tak skrajny przypadek będzie miał już negatywny wpływ na nasze zdrowie?

Regularne spożywanie posiłków

Ciało zużywa energię korzystając kolejno z glukozy zgromadzonej we krwi, glikogenu w mięśniach, na zapasach tłuszczu kończąc. Jeśli więc spożywasz 4-6 posiłków dziennie, odstępy między kolejnymi porcjami jedzenia teoretycznie mogą być zbyt krótkie, aby rozpocząć zużywanie zapasów tłuszczu. Teoretycznie, bo w rzeczywistości sporą rolę odgrywają tutaj również porcje, skład i kaloryczność. Dużo bardziej nasyci posiłek, w skład którego wchodzi mięso, nabiał i węglowodany złożone niż obfita porcja warzyw, co finalnie będzie miało przełożenie na wykorzystywanie energii.

Wikimedia Commons

Tylko jeden posiłek dziennie

Spożywanie jednego posiłku dziennie może być kuszącym rozwiązaniem dla osób, które mają bardzo napięty grafik w ciągu dnia. W konsekwencji wolą więc zjeść raz, a porządnie, można by rzec bez ograniczeń. W takim przypadku całą resztę dnia można by było zagospodarować bez myślenia o kolejnych posiłkach, podczas gdy organizm stopniowo „czyściłby” wszelkie magazyny energii, aż do palenia tkanki tłuszczowej.

Zalety spożywania jednego, obfitego posiłku dziennie

#1 Ograniczenie podaży kalorii

Decydując się na spożywanie jednego posiłku dziennie (bez dodatkowego podjadania!) wiąże się ze zmniejszeniem dziennej podaży kalorii nawet do 25%. Dzieje się tak, ponieważ bardzo trudno jest dostarczyć organizmowi 2000-3000 kcal w jednym daniu. Przejeść taką ilość są w stanie bardzo nieliczni, a jeśli nawet by Ci się to udało, to samopoczucie po takim obżarstwie dawałoby Ci wyraźne znaki, aby nie robić tego nigdy więcej.

#2 Oszczędność czasu i pieniędzy

Zacznijmy od oszczędności, które wydają się być w przypadku przyrządzania jednego posiłku oczywiste. Idąc do sklepu po prostu wydajesz mniej, bo kupujesz tylko to, co potrzeba Ci do przygotowania konkretnego posiłku, zamiast czterech różnych. Odbija się to także korzystnie na naszym czasie – przygotowujemy jeden posiłek, nie cztery.

#3 Obniżanie poziomu glukozy

Istnieją badania, które wykazały, że już 6-tygodniowa dieta jednego posiłku na dzień pozwala wyregulować glikemię i zmniejszyć masę ciała u osób chorujących na cukrzyce. Nie mniej jednak diabetycy powinni uważać na taki sposób odżywiania i wdrażać go tylko i wyłącznie po konsultacji ze specjalistą. Poza tym nie wiadomo, jak taka metoda odżywiania sprawdzi się na dłuższą metę.

Pixabay

Wady spożywania jednego posiłku dziennie

Założenia to jedno, a rzeczywistość drugie. Wyobraź sobie sytuację, w której zjadłeś swój jedyny posiłek o godzinie 13:00, jest godzina 21:00 i wiesz, że następny Twój posiłek będzie dopiero za 16 godzin. Czujesz ten głód? Przestawienie organizmu na spożywanie jednego posiłku dziennie może wiązać się jednak z uczuciem głodu, ale także rozdrażnieniem, problemami z koncentracją, drżeniem rąk, bólami łowy czy osłabieniem. Spożycie obfitego posiłku na pusty żołądek może z kolei prowadzić do bólu brzucha czy niestrawności.

Badania wykazały, że zwłaszcza przypadku kobiet, które nie mają problemów z nadwagą, taki system odżywiania może bardzo szybko zamienić się w niekontrolowane objadanie się. Z tego też względu dieta jednego posiłku wydaje się być korzystniejsza dla mężczyzn.

Dieta jednego posiłku – jak czerpać z niej jak najwięcej?

Za wszelką cenę chcesz przejść na dietę jednego posiłku? Zrób to z głową! Oto kilka zasad, o których warto pamiętać:

  • ustal liczbę kalorii niezbędną do utrzymania organizmu w dobrej kondycji i zawsze przygotowuj posiłki zgodnie z założeniami
  • kup wagę kuchenną i dokładnej odmierzaj porcje
  • rozważ wprowadzenie do swojej diety dodatkowego, niewielkiego posiłku, zwłaszcza, jeśli jesteś osobą ćwiczącą
  • poszukaj grup wsparcia, na których znajdziesz osoby, które odżywiają się w podobny sposób i chętnie podzielą się z Tobą własnym doświadczeniem
  • skonsultuj to z lekarzem
Źródła: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3200169/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5394735/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28537332
Fotografie: pxhere.com