Kategorie Zdrowie

Dlaczego jak najszybciej powinieneś przestać jeść Nutellę? Odpowiedź znajdziesz w jej składzie

Nutella to przysmak, któremu nie sposób się oprzeć. Gruba warstwa masła orzechowego w połączeniu ze świeżym pieczywem to istny raj dla naszego podniebienia, nie mówiąc już o jedzeniu go bezpośrednio ze słoika. Niestety, kiedy zagłębimy się w jej skład, zdamy sobie sprawę, dlaczego dietetycy i lekarze odrażają spożywanie tego przysmaku.

nutella
źródło: google

Są na świecie takie produkty, które smakują chyba każdemu. Jednym z nich jest Nutella – masło orzechowe, które uwielbiane jest przez dzieci i dorosłych. Za sprawą swoich walorów smakowych szybko stała się tak popularna, że wiele restauracji podaje ją teraz jako składnik dań serwowanych w menu. Jeżeli jednak nigdy nie przyglądałeś się etykiecie czas to zrobić. Ostrzegamy jednak, że to może być dla Ciebie szoku!

Nutella stała się kultowa, ale czy wiesz co się w niej znajduje?

Wierząc reklamom, Nutella to nic innego, jak słoik pełen pożywnych orzechów laskowych i odrobiny kakao oraz mleka. Rodzice karmieni tą wiedzą podają Nutellę swoim pociechom jako część „zbilansowanego” śniadania. Prawda jest zupełnie inna. Śniadanie z udziałem tego przysmaku na pewno nie będzie dobry rozwiązaniem, ani dla Ciebie, ani dla Twojego dziecka.

Niewielka ilość Nutelli od czasu do czasu jeszcze nikomu nie zaszkodziła. Problem pojawia się, kiedy jemy ją regularnie i w dużych ilościach…

Kiedy spojrzymy na skład Nutelli, znajdziemy tam:

– Cukier
– Olej palmowy
– Orzechy laskowe
– Kakao
– Mleko
– Lecytyna sojowa
– Wanilina

Na pierwszy rzut oka wygląda to całkiem przyzwoicie, zwłaszcza dla osoby, która nigdy wcześniej nie zgłębiała się w tematy zdrowego odżywiania. Warto więc wiedzieć, że w większości są to składniki wysoce przetworzone, a co za tym idzie szkodzące naszemu zdrowiu.

skład Nutelli

Zaledwie dwie łyżki Nutelli zawierają 200 kcal, w tym 11 gramów tłuszczu w tym 3,5 g tego nasyconego oraz 21 gramów cukru.

Skład Nutelli – Olej palmowy

olej palmowy
źródło: canva

We Włoszech największa sieć supermarketów jakiś czas temu usunęła około 200 produktów zawierających rafinowany olej palmowy, w tym Nutellę. Po utlenieniu olej palmowy jest toksyczny dla nerek, wątroby, płuc i serca. W cięższych przypadkach składnik ten może potencjalnie powodować raka. Sieć sklepów podjęła ten środek zapobiegawczy, aby zaprzestać sprzedaży niebezpiecznych produktów przeznaczonych dla dzieci, chroniąc je przed ryzykiem zachorowania na raka.

Skład Nutelli – Cukier

cukier
źródło: canva

Podczas gdy Nutella zawiera niewiele składników, olbrzymia ich część nie daje nam korzyści dla zdrowia. Zgodnie z etykietą słoik Nutelli ma 130 gramów cukru na 37 gramów pasty (około dwóch łyżek stołowych), co oznacza, że ​​w rzeczywistości ponad połowa zawartości to cukier.

Skład Nutelli – Lecytyna sojowa

lecytyna sojowa
źródło: canva

Ten popularny emulgator sprawia, że składniki produktów są ze sobą dobrze połączone. Lecytyna sojowa zawiera średnio 35 proc. oleju sojowego. Problem w tym, że soja jest jedną z najczęściej modyfikowanych genetycznie roślin. Jej ziarna są dodatkowo jednymi z najbardziej zanieczyszczonych pestycydami upraw.

Lecytynę sojową pozyskuje się z oleju sojowego za pomocą chemicznego rozpuszczalnika, którym najczęściej jest heksan. Ten związek powstaje w wyniku rafinacji ropy naftowej. Jego toksyczne opary mogą powodować zawroty głowy i nudności. Do wybielania gotowej lecytyny sojowej służy zaś nadtlenek wodoru, żrąca substancja, która w kontakcie ze skórą powoduje białe plamy.

Skład Nutelli – Wanilina

wanilina
źródło: canva

Wanilina to imitacja wanilii. Jest to słodzik niskiej jakości, o smaku podobnym do wanilii. Najgorsze jest to, że zawiera toksynę nazywaną „wolną trucizną”. Ma zerowe korzyści dla zdrowia i jest związana z uwalnianiem do mózgu podobnych substancji, jak te, które związane są z uzależnieniem.

Czyli to koniec z Twoim ulubionym przysmakiem? Nie do końca. Bardzo łatwo przyrządzimy domową wersję Nutelli, która smakuje prawie tak samo, a jest o wiele zdrowsza!

Oto jak przygotować zdrową nutellę, która jest jeszcze lepsza niż oryginalna:

domowa nutella

Składniki:

– 1,5 szklanki orzechów laskowych prażonych, bez dodatku soli i cukru,
– 1/2 laski wanilii,
– 1/2 szklanki mleka np. krowiego/ roślinnego,
– 2 kopiaste łyżki kakao naturalnego,
– 2 czubate łyżki płynnego miodu (ew. syropu daktylowego/ klonowego)

Sposób przygotowania:

1. Przesyp orzechu do pojemnika dołączonego do blendera i miksuj je przez 5-8 minut z krótkimi przerwami do momentu uzyskania w miarę płynnej konsystencji (ważne, by blender miał dużą moc około 1000 W).

2. Przekrój pół laski wanilii wzdłuż. Wlej mleko do małego rondelka i dodaj otwartą laskę wanilii. Tak przygotowaną mieszankę podgrzewaj na małym ogniu.

3. Przelej mleko przez sitko w celu pozbycia się kawałków wanilii i zostaw do ostygnięcia.

4. Do zmielonych orzechów dodaj przygotowane odpowiednio wcześniej mleko, 2 łyżki miodu, 2 łyżki kakao naturalnego i ponownie blenduj przez minutę – tyle powinno wystarczyć, aby uzyskać kremową konsystencję. Jeśli uznasz, że krem nie jest dla Ciebie wystarczająco słodki, możesz dodać do niego jeszcze trochę miodu.

5. Przełóż krem do czystego słoika. Tak przygotowane masło orzechowe możesz przechowywać w lodówce do dwóch tygodni (spokojnie, na pewno zjesz je do tego czasu :).