Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessZdrowe plecyZdrowie

Chcesz mieć zdrowe plecy? Siedź więcej na podłodze

Pozycja siedząca. Spędzamy w niej tak wiele czasu. Siedzimy w samochodzie, przed komputerem, przed telewizorem, w trakcie śniadania, obiadu czy kolacji. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę z tego, że pozycja siedząca potrafi być dla nas… zabójcza. Lista schorzeń i dolegliwości, które mają związek z siedzącym trybem życia jest bowiem bardzo długa.

Siedzący tryb życia czwartą najważniejszą przyczyną przedwczesnych zgonów

To nie żart! Taką informację podana Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Siedzący tryb życia czwartą najważniejszą przyczyną przedwczesnych zgonów zaraz za nadciśnieniem tętniczym, paleniem tytoniu oraz podwyższonym poziomem glukozy we krwi. Bezruch odpowiada bowiem za blisko 6 procent zgonów na całym świecie, co finalnie przekłada się na śmierć ponad 3 miliona ludzi rocznie. Dzieje się tak, ponieważ siedzący tryb życia zwiększa ryzyko wielu chorób skracających życie, do których zaliczamy m.in. choroby układu krążenia, nowotworów czy cukrzycy.

Pxhere

Ruch w przypadku osób spędzających co najmniej kilka godzin dziennie w pozycji siedzącej jest więc bardzo ważny. Co jednak zrobić, kiedy musimy siedzieć? Jak siedzieć, aby jak najmniej cierpiały na tym nasze plecy?

Siedź na podłodze

Siedzenie przez długi czas w jednej i tej samej pozycji zwykle wpływa na strukturę odcinka lędźwiowego kręgosłupa i strukturę miednicy. Z tego też względu zaleca się korzystanie z różnego rodzaju narzędzi, które pozwoliłyby korygować postawę podczas siedzenia. Dużym uznaniem w tym przypadku cieszy się jedno z najprostszych możliwych rozwiązań, bowiem nie wymaga od nas dodatkowego sprzętu. Wystarczy kawałek podłogi.

Siedzenie na podłodze ułatwia utrzymanie naturalnej krzywizny kręgosłupa równocześnie zmniejsza napięcie bioder i zwiększa ich elastyczność poprzez rozciągnięcie dolnych partii ciała. Mówiąc o pozycji siedzącej na podłodze mamy przede wszystkim na myśli siad po turecku lub nieco trudniejszy siad w pozycji lotosu, który jest uważany za najlepszą pozycję do siedzenia na podłodze. Jak usiąść w pozycji lotosu?

  1. Usiądź na ziemi i umieść stopę na udzie drugiej nogi, tak, aby pięta była blisko podbrzusza.
  2. Zrób to samo z drugą nogą (tutaj najczęściej pojawia się problem).
  3. Obydwa kolana powinny opierać się na podłodze, a kręgosłup powinien pozostawać w pozycji naturalnej.
Instagram

Siedząc na podłodze musisz pamiętać o tym, aby starać się nie zaokrąglać pleców poprzez pochylanie barków i nie wyginać tułowia w tył, co prowadziłoby do niepożądanego przeprostu w odcinku lędźwiowym kręgosłupa.

Źródła: kobieta.interia.pl
Fotografie: Instagram (miniatura wpisu), www.instagram.com