Kategorie Zdrowie

7 powodów, przez które odczuwasz przewlekłe zmęczenie. Czas z tym skończyć!

Istnieje wiele powodów, przez które możesz czuć się zmęczona, ospała i rozleniwiona. Co ciekawe wcale nie musi stać za tym niewystarczająca ilość snu. Przyczyny wcale nie muszą być takie oczywiste.

Kiedy uczucie zmęczenia jest przewlekłe, możesz mieć do czynienia z tzw. zespołem chronicznego zmęczenia, który jest uważany za kolejną chorobę cywilizacyjną. O zespole chronicznego zmęczenia mówimy, kiedy zmęczenie nie ustępuje po odpoczynku i trwa ponad 6 miesięcy. Dzisiaj jednak nie o tym, a o nieco mniej dotkliwej formie zmęczenia, której możemy zapobiec wprowadzając w swoje życie kilka zdrowszych nawyków.

Wysypiasz się, a mimo to jesteś zmęczona? Mamy dla Ciebie kilka cennych rad!

#1 Masz złe nawyki żywieniowe

Pxfuel

Węglowodany proste mogą dostarczyć nam energii w stosunkowo krótkim czasie. Ciastka, makaron, węglowodany rafinowane, które zostały przetworzone przez producenta żywności, czy słodycze sprawiają, że już niedługo po ich spożyciu odczuwamy przypływ energii. Problem polega na tym, że kiedy poziom cukru we krwi spadnie, znowu zaczynamy odczuwać znużenie. Niektórzy w takiej sytuacji znów sięgają po coś słodkiego, aby uzyskać złudny, a przede wszystkim krótkotrwały przypływ sił. Koło się zapętla, co w dłużej perspektywie czasu może mieć bardzo negatywny wpływ dla zdrowia.

Staraj się jeść mniej cukru i przetworzonych węglowodanami. Zamiast tego postaw na produkty bogate w węglowodany złożone, pełnowartościowe białko i zdrowe tłuszcze.

#2 Nie poświęcasz wystarczająco dużo czasu na aktywność fizyczną

7 powodów, przez które odczuwasz przewlekłe zmęczenie. Czas z tym skończyć!
Needpix

Wracasz do domu po ciężkim dniu w pracy, a jedyne o czym marzysz to położyć się na kanapie przed telewizorem? Może Ci się wydawać, że takie rozwiązanie wyzwoli w Tobie pokłady energii. W rzeczywistości może być zupełnie odwrotnie. Ważne jest, aby kilka razy w tygodniu pozwolić sobie na trochę aktywności fizycznej, zwłaszcza, jeśli wykonujemy swoje obowiązki zawodowe głównie w pozycji siedzącej. Badanie z 2008 roku wykazało, że młodzi dorośli, którzy wykonywali zaledwie 20 minut ćwiczeń o niskiej intensywności 3 razy w tygodniu, mieli wyższy poziom energii i niższy poziom zmęczenia.

#3 Nie sypiasz dobrze

Flickr

Możesz odczuwać zmęczenie nawet po przeznaczeniu 7-9 godzin na sen. Przyczyny należy w tym przypadku szukać gdzie indziej, a mianowicie w jakości Twojego snu, która jest tak samo ważna jak jego długość. Staraj się kłaść spać i wstawać o tej samej porze. Jakość Twojego snu może ulec również poprawie jeśli: ograniczysz picie kawy, a także będziesz spędzać mniej czasu przed telefonem, laptopem i telewizorem zwłaszcza w godzinach wieczornych. W konsekwencji przełoży się to na mniejsze uczucie zmęczenia w ciągu dnia.

#4 Masz nadwrażliwość pokarmową

Jeśli czujesz się zmęczony w ciągu dnia i nie masz pojęcia, co może być tego przyczyną, możliwe, że masz do czynienia z nadwrażliwością pokarmową. Nadwrażliwość pokarmowa to nic innego, jak nadwrażliwość na składniki produktów spożywczych. Najczęściej zaliczamy do nich gluten, nabiał i… jajka.

#5 Nie pijesz wystarczającej ilości wody

Pxhere

Nie pijesz wystarczającej ilości wody? Wiele osób nie wie, że może to prowadzić do obniżenia poziomu energii i problemów z koncentracją – czy wiesz, że mózg składa się w 80 procentach z wody?! Badanie wykazało, że mężczyźni, którzy pili wodę, aby uzupełnić płyny, czuli się mniej zmęczeni niż wtedy, gdy nie pili wody.

#6 Jesteś zestresowany

Instagram

Badania wykazały, że wysoki poziom stresu może być przyczyną zmęczenia. Co ciekawe, jedno z badań wykazało, że unikanie radzenia sobie ze stresem może prowadzić do wyższego poziomu zmęczenia. Joga i medytacja świetnie się tutaj sprawdzą.

#7 Zmagasz się z niedoborem witamin

Instagram

Możliwe, że w Twój organizm zmaga się z niedoborem żelaza, witaminy D lub witaminy B12. Niektóre z produktów bogatych w żelazo to szpinak, brokuły, czerwone mięso i indyk. Witaminę B12 znajdziesz w mleku, jajach, łososiu, wołowinie. Równie dobrze można ją przyjmować w postaci suplementu. Najwięcej witaminy D mają z kolei grzyby, tłuste ryby i owoce morza. Pamiętajmy również, że witamina D jest „witaminą Słońca” – słońce to najlepsze źródło witaminy D3.

Czy kiedykolwiek czujesz się zmęczona, mimo że zapewniasz sobie wystarczającą ilość snu? Jak myślisz, co może być tego przyczyną w Twoim przypadku?

Źródła: brightside.me
Fotografie: www.pxfuel.com