Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowe zakupyZdrowie

10 zmian, jakie zajdą w Twoim organizmie i codziennym życiu, jeśli przejdziesz na weganizm

Są wśród nas tacy, którzy nie wyobrażają sobie dnia bez mięsa, tacy, którzy nie spożywają mięsa od lat i tacy, którzy są otwarci na spróbowanie roślinnych zamienników mięsa. Z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że przeciętny Polak zjada rocznie blisko 80 kg mięsa, podczas gdy z danych Newserii dowiadujemy się, że ponad 3 miliony Polaków to wegetarianie lub weganie. Jaka jest różnica między jednymi i drugimi i jakie zmiany mogą zajść w naszym życiu, kiedy przejdziemy na weganizm?

10 zmian, jakie zajdą w Twoim organizmie i codziennym życiu, jeśli przejdziesz na weganizm (nie wszystkie są pozytywne)

#1 Lepszy sen

Dzieje się tak, ponieważ weganie na ogół jedzą więcej tzw. łykowatej żywności i dostarczają swojemu organizmowi mniej tłuszczów nasyconych. Naukowcy wykazali, że może to być przepis na spokojniejszy sen. Idąc dalej, osoby będące na diecie roślinnej prawdopodobnie spożywają bardziej złożone węglowodany, które skutecznie stymulują uwalnianie serotoniny w konsekwencji ułatwiając zasypianie. Reasumując spożywanie produktów bogatych w skrobię, takich jak ryż i ziemniaki przed snem, może pomóc nam lepiej spać.

przejście na weganizm
Flickr

#2 Utrata dodatkowych kilogramów

Przeprowadzono co najmniej kilka badań, które wykazały, że przejście na weganizm ma przełożenie na masę ciała. W jednym z badań zarówno dorośli jak i dzieci, które przestrzegały diety wegańskiej, spożywały mniej białka, cholesterolu i tłuszczów nasyconych. Finalnie dzieci będące na diecie wegańskiej schudły średnio 3,1 kg podczas trwania całego badania.

#3 Zmiany hormonalne

Choć soja może być dobrym substytutem mięsa, spożywanie jej zbyt dużej ilości może mieć negatywny wpływ na organizm. Może się to zdarzyć, jeśli regularnie zastępujesz białko mięsa białkiem sojowym. Stwierdzono, że spożywanie dużych ilości soi może zaburzać pracę tarczycy, która jest odpowiedzialna za kontrolę i równowagę hormonalną. Może to prowadzić do zachwiania równowagi, co oznacza, że zdrowsze może być znalezienie innych substytutów.

#4 Stany zapalne stawów

Regularne spożywanie posiłków bogatych w tłuszcze nasycone może sprzyjać zapaleniu stawów. Badania dowodzą, że dieta roślina, a w szczególności przejście na weganizm, pomaga łagodzić objawy reumatoidalnego zapalenia stawów. Dzieje się tak, ponieważ będąc na diecie wegańskiej znacznie ograniczamy spożywanie tłuszczów nasyconych, a ponadto spożywane przez nas posiłki sprzyjają zwalczaniu stanów zapalnych.

Knee Pain Icons - Download Free Vector Icons | Noun Project

#5 Postrzeganie smaku

Przejście z diety opartej na niezdrowej żywności i produktach pochodzenia zwierzęcego, które często są bogate w sól i tłuszcze, może wpływać na odczuwanie smaku. Mało kto wie, że przejście na dietę rośliną przekłada się na wrażliwość kubków smakowych. Może to oznaczać, że zaczną smakować Ci produkty, za którymi nigdy wcześniej nie przepadałeś.

#6 Wzdęcia

Spożywanie dużej ilości warzyw, takich jak brukselka, brokuły czy kapusta, może przyczynić się do tego, że Twój żołądek zacznie wypełniać nadmiar gazów. Wzdęcia są skutkiem ubocznym przetwarzania przez organizm niektórych pokarmów. Na szczęście jest na to sposób. Będąc na diecie wegańskiej zaleca się picie dużej ilości wody, która pomoże organizmowi lepiej trawić pokarm.

#7 Koloryt skóry>

To, co trafia do naszego żołądka, przekłada się na kondycję naszej skóry. Badania dowodzą, że dieta roślina ma korzystny wpływ na kondycję i zdrowie skóry. Ograniczając spożycie nabiału i spożywając większą ilość produktów, które są naturalnymi przeciwutleniaczami, wyświadczamy skórze przysługę. Z drugiej zaś strony spożywanie dużej ilości nabiału może negatywnie wpływać na skórę ze względu na naturalnie występujące w nich hormony i steroidy.

10 zmian, jakie zajdą w Twoim organizmie i codziennym życiu, jeśli przejdziesz na weganizm
Pixabay

#8 Zapach

Niektóre warzywa zawierają sporo związków siarki. Zaliczamy do nich m.in. kapustę i cebulę. Dieta bogata w tego typu produkty może przekładać się na zapach uwalnianych gazów, potu i oddechu.

#9 Energia

Wydawać by się mogło, że więcej energii będzie miała osoba, która regularnie spożywa mięso. Tymczasem prawda okazuje się być zgoła inna. W rzeczywistości to dieta wegańska może mieć pozytywny wpływ na Twój poziom energii. Produkty pochodzenia roślinnego są łatwiejsze do strawienia przez organizm, co pozwala zaoszczędzić mu sporo energii. Podczas gdy układ trawienny pracuje zbyt ciężko, możesz czuć się ospały i zmęczony.

Pexels / Pexels

#10 Kondycja kości

Będąc na diecie wegańskiej ciężej jest zapewnić organizmowi odpowiednią podaż wapnia i witaminy D. Według jednego z badań przeprowadzonych przez Oxford dieta wegańska może zwiększać ryzyko osteoporozy – choroby charakteryzującej się niską masą i obniżoną jakością tkanki kostnej, co prowadzi do zwiększonej łamliwości kości.

Co suplementować na diecie wegańskiej?

Suplementacja powinna być poprzedzona badaniami, dzięki którym sprawdzony zostanie poziom poszczególnych witamin w organizmie. Gdybyśmy mieli jednak uśrednić, osoba będąca na diecie wegańskiej powinna suplementować:

  • witaminę B12 – witamina B12 występuje głównie w produktach zwierzęcych, takich jak jaja, mięso lub ryby, dlatego tak ciężko jest ją dostarczyć organizmowi będąc na diecie wegańskiej. Niedobór tej witaminy może prowadzić do problemów z sercem i powikłań podczas ciąży,
  • witamina D – witaminę D, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, powinien suplementować każdy. Tyczy się to więc również osób będących na diecie wegańskiej.
  • cynk – bardzo niewiele pokarmów pochodzenia roślinnego zawiera cynk. Wyjątkiem jest ciecierzyca, która ma niewielką ilość cynku, orzechu, nasiona i rośliny strączkowe. Ciężko będzie jednak zapewnić tymi produktami wystarczającą podaż tego mikroelementu. Tymczasem cynk ma znaczenie dla poprawy metabolizmu, produkcji hormonów i odporności,
  • żelazo – choć część warzyw i owoców dostarczy nam całkiem sporych ilości żelaza, głównymi źródłami żelaza w pożywieniu Polaków są produkty zbożowe oraz mięso i jego przetwory. Ponadto żelazo można podzielić na hemowe, które znajdziemy tylko w produktach zwierzęcych i żelazo niehemowe. Jaka jest między nimi zasadnicza różnica? Niehemowe wchłania się w mniejszym stopniu (1-5%), niż to hemowe (do 20%). Dostarczenie odpowiedniej ilości żelaza z produktów pochodzenia roślinnego będzie więc bardzo trudne,
  • wapń – jak już wspomnieliśmy, będąc na diecie wegańskiej ciężej jest zapewnić organizmowi odpowiednią podaż wapnia. Wapnia, który pomaga utrzymać silne kości i zapobiega krzepnięciu krwi.
  • omega-3 – kwasy omega-3, które są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania mózgu i nerwów, nie są wytwarzane przez organizm. Musimy więc dostarczyć je poprzez dietę lub suplementację. Choć znajdziemy je co prawda w orzechach, nasionach, oliwie z oliwek i oleju rzepakowym, zalecana jest suplementacja omega-3 w postaci tabletek.

Jeden z bliźniaków był na diecie wegańskiej, drugi jadł mięso. Różnice są zdumiewające!

Źródła: brightside.me
Fotografie: www.youtube.com