Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowie

Post przerwany jest teraz modną dietą! Mało kto wie jakie są jego wady i zalety

Intermittet Fasting (IF) zwyczajowo jest określany postem przerywanym. Jest to nowy sposób odżywiania z uwzględnieniem tak zwanych okien żywieniowych. Ze względu na brak większych wyrzeczeń i elastyczność IF zdobył fanów w świecie fitnessu i wśród osób odchudzających. Jednakże nie jest to tylko dieta odchudzająca, ale również są badania na jej pozytywny wpływ na zdrowie. Może tobie również przypadnie do gustu.

Na czym dokładnie polega okresowy post

źródło: canva

Jest to sposób żywienia, którego głównym założeniem jest stosowanie tak zwanych okien żywieniowych. Czyli zakładając, że stosujemy zasadę 8/16 przez 8h w ciągu dobry spożywamy posiłki, a przez kolejne 16 pościmy. Jest wiele opcji do wyboru, najpopularniejsze z nim to 12/12, 8/16, 6/18 oraz 4/20. Zazwyczaj osoby początkujące wybierają opcje 12/12 i w trakcie przystosowywania się organizmu do nowej formy odżywiania zwiększają przerwy pomiędzy posiłkami i wybierają czas odpowiedni do ich stylu życia.

Istnieje również opcja 5:2

Różni się od wcześniej opisanych postów tym, że w grę wchodzą całe dni. Czyli przez 5 dni spożywamy normalnie posiłki a przez kolejne 2 nie jemy nic, jedynie uzupełniam płyny, aby nie odwodnić organizmu.

Kto i jak można stosować Intermittet Fasting

Post przerywany może stosować każdy. Oczywiście, jeżeli nie ma na to przeciwskazań zdrowotnych. Z tego sposobu odżywiania korzystają głównie osoby zabiegane, odchudzające się, bądź takie które dostrzegły w nim sposób na polepszenie swojego zdrowia. Jeżeli chodzi o zasady nie ma tu większej filozofii. Wybierasz jedną z odpowiadających Ci form postu, dla przykładu – pierwszy posiłek zjadasz o 10:00 a ostatni o godzinie 18:00. Nie ma obostrzeń co do tego co masz jeść, nie oznacza to jednak, żeby w ciągu okien żywieniowych możesz objadać się fast foodami i słodyczami. Jeżeli zależy Ci na zrzuceni zbędnych kilogramów, to post ma za zadanie pomóc Ci ograniczyć ilość przyjmowanych kalorii.

kobieta je burgera
źródło: canva

Wady i zalety postu przerywanego

Zalety

#1 Elastyczność

Jeżeli z rana nie masz czasu na śniadanie, albo najzwyczajniej w świecie nie lubisz śniadań, Twoim pierwszym posiłkiem może być obiad o 12:00. Natomiast jeśli jesteś rannym ptaszkiem i nie wyobrażasz sobie rozpoczęcia dnia bez porządnego śniadania okno żywieniowe zacznij o 8:00 i zakończ o 16:00.

#2 Spadek wagi

źródło: canva

Oczywiście jeżeli nie będziesz przejadał się w czasie trwania okna żywieniowego, Twoja waga powinna się zmniejszyć. Zakładając, że wcześniej nie odmawiałeś żadnych ograniczeń w wyniku postu Twoje dzienne spożycie kalorii się zmniejszy.

#3 Kwestie zdrowotne

3d illustration of Embryonic stem cells, Cellular therapy background.

Są badania na temat tego, że stosowanie przerywanych postów pozytywnie wpływa na zdrowie. Wynika to z aktywowania procesu autofagii. Jest to mechanizm polegający na oczyszczania organizmu z uszkodzonych części komórek oraz organelli poprzez „samozjadanie”.

Wady

#1 Adaptacja organizmu

Na początku może nie być łatwo, ale zmiany mało kiedy są łatwe. Musi minąć trochę czasu zanim organizm przyzwyczai się do nowego sposobu odżywiania. W czasie trwania postu mogą pojawić się nieprzyjemne objawy takie jak burczenie i ssanie w brzuchu, ból głowy i pogorszenie nastroju.

#2 Zaburzenia odżywiania

źródło: canva

Osoby, które mają tendencję do objadania się, nie powinny decydować się na okresowy post. Mogą pojawić się problemy z nadmiernym przejadaniem w trakcie okien żywieniowych, co negatywnie wpłynie na stan takiej osoby. W najgorszym przypadku mogłoby przerodzić się to w zaburzenia odżywiania takie jak np. bulimia.

Intermittet Fasting ma swoim zwolenników i przeciwników. Jeżeli ten sposób żywienia wydaje Ci się interesujący, najlepiej, żebyś sam się przekonał na własnej skórze, czy jest to dobra opcja dla Ciebie. Oczywiście przed przystąpieniem do jakiejkolwiek diety, należy pamiętać o sprawdzeniu czy Twój stan zdrowia na to pozwala.