Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowie

Piramida Żywienia dla Dzieci: najważniejsze wytyczne, które powinien poznać każdy rodzic

Wyniki badań przeprowadzonych przez Światową Organizację Zdrowia i Health Behavoiur in School-aged Children są bardzo niepokojące. Wynika z nich, że polskie dzieci tyją najszybciej w Europie. Jeśli nic się w tym kierunku nie zmieni, bardzo możliwy stanie się scenariusz, że już za kilka lat otyły będzie co czwarty Polak, co z kolei będzie przekładać się na bardzo poważne problemy zdrowotne – ryzyko rozwoju cukrzycy, chorób układu krążenia czy nowotworów.

Niestety, wiedza przeciętnego Polaka w temacie szeroko pojętego zdrowia wciąż jest na bardzo niskim poziomie, a przecież to ona jest kluczem do skutecznej profilaktyki zdrowotnej. Nie dbamy zarówno o swoje zdrowie, a to z kolei często przekłada się na to, że nie dbamy również o zdrowie swoich dzieci. Na zmiany nigdy nie jest jednak za późno. Aby ułatwić wdrażanie zdrowych nawyków, powstała piramida żywieniowa dla dzieci.

Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie

Z raportu HBSC przeprowadzonego w 2018 roku nadmierna masa ciała występuje u 29,7% chłopców i 14,3% dziewcząt w wieku od 11 do 15 lat. Na dzień dzisiejszy te dane są prawdopodobnie jeszcze bardziej niepokojące z wiadomych powodów. Na wzrost otyłości wśród dzieci i nastolatków wpłynęła dodatkowo nauka zdalna i lockdown, przez co aktywność fizyczna najmłodszych jest jeszcze bardziej ograniczona.

Excessive Candy Consumption Is Giving Children Burns and Seizures

Piramida żywienia dla dzieci

Nie ma wątpliwości, że prawidłowe żywienie najmłodszych znacznie zwiększa szanse na zdrowe i długie życie. W tym celu Instytut Żywności i Żywienia na bazie zaleceń opracowanych przez ekspertów i specjalistów przygotował poradnik na temat prawidłowego żywienia najmłodszych. Informacje w nim zawarte przedstawione są w prosty i przystępny sposób tak, aby każdy mógł z nich skorzystać w trosce o zdrowie swoich pociech.

Co znajdziemy w piramidzie żywienia dla dzieci? Jak sama nazwa wskazuje, przedstawiona w niej została ilość poszczególnego rodzaju pożywienia, która powinny znajdować się w diecie dziecka. Im wyższe piętro piramidy, tym mniejsza ilość i częstotliwość spożywania danych produktów. Jak wiemy, nie samo żywienie ma istotny wpływ dla zdrowia, ale także aktywność fizyczna – jej niezbędna ilość także została zawarta w piramidzie.

WAŻNE! Zasady piramidy żywienia powinny być skonsultowane z lekarzem w sytuacji, gdy dziecko zmaga się z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca, otyłość, nadciśnienie, choroba niedokrwienna serca czy osteoporoza.

Piramida Żywienia dla Dzieci
Pixabay

Piramida Żywienia dla Dzieci: najważniejsze wytyczne począwszy od dołu piramidy

  • poświęć na aktywność minimum godzinę dziennie,
  • wysypiaj się – dzieci w wieku 3-5 lat powinny poświęcać na sen 10-13 h/dobę, dzieci w wieku 6-12 lat 9-12 h/dobę, a nastolatki w wieku 13-18 lat 8-10 h/dobę,
  • jedz regularne posiłki pamiętając o tym, aby każdy z nich zawierał zróżnicowane owoce i warzywa,
  • spożywaj pełnoziarniste produkty zbożowe,
  • pij 3-4 szklanki mleka każdego dnia. Zamiennie może być to kefir, jogurt, a częściowo także ser,
  • jedz chude mięso, ryby, jaja i nasiona roślin strączkowych,
  • stawiaj na tłuszcze pochodzenia roślinnego,
  • jedz nie więcej niż 500 g tygodniowo czerwonego mięsa i przetworzonych produktów mięsnych,
  • zastępuj słodkie napoje i słodycze owocami i orzechami,
  • unikaj słonych przekąsek, fast foodów i przetworzonego jedzenia,
  • pij minimum 1,5 litra wody dziennie
Piramida żywieniowa dla dzieci i młodzieży 2019 – nowe zasady zdrowego  odżywiania i stylu życia - Juniorowo
Źródła: www.ofeminin.pl
Fotografie: Instytut Żywności i Żywienia, www.hippopx.com