Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowie

Spożywanie co najmniej dwóch porcji owoców dziennie zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2

Chyba nikt nie ma wątpliwości, że owoce są niezbędnym elementem zdrowej, dobrze zbilansowanej diety. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie minimum 400 g owoców i warzyw dziennie w co najmniej w 5 porcjach. Tymczasem nowe badania naukowców pokazują, że już dwie porcje owoców mogą mieć zbawienny wpływ dla naszego zdrowia i znacznie ograniczać ryzyko rozwinięcia się cukrzycy typu 2. Wyniki badań zostały opublikowane w „Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism”.

Badanie

Trwające 5 lat badanie Baker Heart and Diabetes Institute’s AusDiab przeprowadził australijski zespół naukowców pod kierownictwem dr. Nicoli Bondono z Edith Cowan University (ECU) w Perth. Celem badania, do którego wykorzystano dane 7 675 Australijczyków, było zbadanie zależności pomiędzy spożywaniem owoców a występowaniem cukrzycy typu 2. Dogłębna analiza pozwoliła na wyciągnięcie odpowiednich wniosków.

Spożywanie co najmniej dwóch porcji owoców dziennie zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2
Wikimedia Commons

Badacze wywnioskowali, że owoce aż o 36% mogą obniżać ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2. Osoby spożywające co najmniej dwie porcje owoców dziennie miały wyższe wskaźniki wrażliwości na insulinę od osób, które nie spożywały owoców wcale lub spożywały średnio pół porcji owoców każdego dnia.

Znaleźliśmy związek pomiędzy spożyciem owoców a markerami wrażliwości na insulinę, co sugeruje, że osobom spożywającym więcej owoców do obniżenia poziomu glukozy we krwi wystarczało mniejsze wytwarzanie insuliny… To ważne, ponieważ wysokie poziomy krążącej insuliny mogą uszkadzać naczynia krwionośne i mają związek nie tylko z cukrzycą, ale również z podwyższonym ciśnieniem tętniczym, otyłością i chorobami serca – powiedziała dr Nicoli Bondono

Co ciekawe, badacze wciąż nie są w stanie udzielić jednoznaczniej odpowiedzi, w jaki sposób owoce wpływają na wrażliwość na insulinę. Wpływ ten wydaje się być jednak znaczący i wieloraki.

Spożywanie co najmniej dwóch porcji owoców dziennie zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2
pixahive

Korzystny wpływ nie został zaobserwowany w przypadku spożywania soków owocowych

To ciekawe. Wydawać by się mogło, że nie ma znaczenia, czy będziemy spożywać owoce w postaci stałej (całych owoców) czy też soki z owoców. A jednak… Jak to wytłumaczyć? Odpowiedź leży prawdopodobnie w niższej zawartości włókna roślinnego i większej zawartości cukrów w sokach.

To co, chyba czas najwyższy na porcję owoców 🙂

Źródła: pulsmedycyny.pl
Fotografie: pixnio.com