Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowie

Badacze mają przesłanie dla osób, które nie jadają śniadań. Lepiej zmienić ten nawyk

Bardzo możliwe, że znasz przynajmniej jedną osobę, która z różnych przyczyn nie jada śniadań. Nie ma czasu, żyje w nieustannym pośpiechu, chce ograniczyć w ten sposób liczbę spożywanych kcal itd…. Kto wie, być może sam zaliczasz się do tego grona. Tymczasem ktoś kiedyś powiedział, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Ile w tym prawdy? Co na temat pomijania śniadań mówi nauka?

Breakfast In Bed Icons - Download Free Vector Icons | Noun Project

Nie jadasz śniadań? Popełniasz błąd

O ile pominięcie jednego śniadania od czasu do czasu prawdopodobnie jeszcze nikomu nie zaszkodziło, o tyle regularne, długofalowe pomijanie pierwszego posiłku w ciągu dnia może nieść już za sobą negatywne konsekwencje dla zdrowia.

Na początek skupmy się na samych produktach. Często jest tak, że produkty, które powszechnie spożywamy na śniadanie, nie lądują na naszych talerzach w późniejszych porach dnia. Dla przykładu, kto je na obiad czy kolację jajecznicę? Takich osób jest naprawdę nie wiele. Idąc tym tropem, pomijanie śniadań może prowadzić do niedoboru zawartych w nich składników odżywczych.

omijanie śniadań
Pixinio

Badanie

Christopher Taylor, profesor nadzwyczajny dietetyki medycznej w College of Medicine na Ohio State University, określił śniadanie mianem „wyjątkowej okazji na posiłek”. Cóż, coś w tym z pewnością jest…

Aby nie być gołosłownym, przyjrzyjmy się bliżej pewnemu badaniu, które przeprowadził zespół naukowców z Ohio State University zebrał dane z National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES). Coroczne badanie przeprowadzane przez naukowców ma na celu uchwycenie stanu zdrowia i sposobu odżywiania Amerykanów.

omijanie śniadań
Wikimedia Commons

W badaniu wzięło udział 30 889 osób dorosłych, z czego część regularnie omijała śniadania, a część zawsze miała je w swoim planie żywieniowym. Co się okazało? Osoby, które pomijały śniadania, zwykle miały zupełnie inny profil żywieniowy. W konsekwencji dostarczały o wiele mniej składników odżywczych niż osoby regularnie spożywające śniadania. Mamy tutaj na myśli m.in. błonnik, magnez, miedź i cynk. Największe różnice odnotowano natomiast w zawartości kwasu foliowego, wapnia, żelaza i witamin A, B1, B2, B3, C i D. Na tym nie koniec znaczących różnic…

Osoby pomijające śniadania częściej sięgały po większe ilości przekąsek. Niestety nierzadko były to niezdrowe wybory bogate w cukry proste i niezdrowe tłuszcze. W konsekwencji mimo pomijania śniadań często dostarczały więcej kalorii niż osoby, które miały w swoim planie żywieniowym poranny posiłek. Chyba nie tędy droga, jeśli decydujemy się na cięcie kalorii poprzez pominięcie śniadania.

To co, śniadanie dzisiaj zjedzone?

Źródła: Fanelli, S., Walls, C., & Taylor, C. (2021). Skipping breakfast is associated with nutrient gaps and poorer diet quality among adults in the United States. Proceedings of the Nutrition Society