Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowe zakupyZdrowie

Badanie: Kwasy omega-3 we krwi wydłużają oczekiwaną długość życia o prawie pięć lat

Kwasy tłuszczowe omega-3 (zwane też kwasami tłuszczowymi n-3 lub ω-3) należą do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Naukowcy, którzy od lat przekonują, że ich rola dla naszego zdrowia jest niezwykle istotna, doszli właśnie do wniosku, że wyższy poziom kwasów omega-3 we w organizmie człowieka wydłuża oczekiwaną długość życia o prawie pięć lat.

Kwasy omega-3 wydłużają życie nawet o 5 lat

Badanie, którego wyniki opublikowano właśnie w The American Journal of Clinical Nutrition, przeprowadzili naukowcy z Hospital del Mar Medical Research Institute (IMIM) we współpracy z The Fatty Acid Research Institute w Stanach Zjednoczonych.

Począwszy od 1971 roku w ramach projektu Framingham Offspring Cohort prowadzony był monitoring pod kątem zdrowotnym mieszkańców miasta Framingham w stanie Massachusetts w Stanach Zjednoczonych. Zgromadzone dane wykorzystano do analizy stanu zdrowia. W badaniu wzięto pod lupę poziom kwasów tłuszczowych we krwi u 2240 osób w wieku powyżej 65 lat, którzy byli monitorowali średnio przez 11 kolejnych lat. Wyniki analizy wykazały, z dobrym predyktorem ryzyka zgonu jest poziom kwasów tłuszczowych omega-3 w erytrocytach krwi, czyli powszechnie znanych krwinkach czerwonych.

Badanie: Kwasy omega-3 we krwi wydłużają oczekiwaną długość życia o prawie pięć lat
Public Domain Pictures

Wyższy poziom tych kwasów we krwi, w wyniku regularnego włączania do diety tłustych ryb, wydłuża oczekiwaną długość życia o prawie pięć lat. Z kolei regularne palenie papierosów skraca oczekiwaną długość życia o 4,7 roku, a więc mniej więcej o tyle samo, ile można zyskać, mając wysoki poziom kwasów omega-3 we krwi – wyjaśnia jeden z autorów badania dr Aleix Sala-Vila

Wyniki badania potwierdzają, jak istotne w naszej diecie są produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Już niewielkie zmiany w codziennym jadłospisie mogą nieść za sobą korzyści zdrowotne, które finalnie mogą przełożyć się na długość naszego życia. Pamiętaj, że nigdy nie jest za wcześnie ani za późno na wprowadzenie zmian.

Badanie: Kwasy omega-3 we krwi wydłużają oczekiwaną długość życia o prawie pięć lat
Flickr

Produkty bogate w kwasy omega-3

Kwasy omega-3 znajdziemy w:

  • halibucie,
  • łososiu,
  • śledziach,
  • dorszu,
  • makreli,
  • sardynkach,
  • owocach morza,
  • oleju lnianym,
  • orzechach włoskich
Badanie: Kwasy omega-3 we krwi wydłużają oczekiwaną długość życia o prawie pięć lat
Pixabay

Eksperci zalecają, aby spożywać miniumum 1,5 g kwasów omega-3 dziennie. Należy również pamiętać, że zapotrzebowanie na kwasy omega-3 zależy przy tym od zawartości kwasów z rodziny omega-6 w diecie.

Źródła: The American Journal of Clinical Nutrition