Kategorie Zdrowie

Długie i częste siedzenie z założonymi nogami szkodzi zdrowiu. To nawyk, którego lepiej unikać

Nawyk zakładania nogi na nogę podczas siedzenia jest bardzo popularny i wiele osób (w szczególności płci żeńskiej) robi to zupełnie nieświadomie. Oczywiście, taka pozycja jest bardzo elegancka i zwykle kojarzy nam się z prawdziwą kobiecością.

Choć często siadamy tak bez namysłu, mało kto wie, że szkodzimy w ten sposób swojemu zdrowiu, a przede wszystkim organom wewnętrznym. Na szczęście można temu zapobiec za pomocą jednego, prostego ruchu.

Mimo tego, że kobieta na poniższym zdjęciu wygląda bardzo atrakcyjnie, jeśli często siedzisz tak, jak ona, nie wróży to niczego dobrego.

Długie i częste siedzenie z założonymi nogami szkodzi zdrowiu. To nawyk, którego lepiej unikać
© Dailymail
  • Utrzymywanie określonej pozycji siedzącej przez wiele godzin, a w szczególności tej, w której zakładasz nogę na nogę, może prowadzić do paraliżu nerwu nadnerczy lub porażenia nerwowego.
  • W 2010 r. szereg badań wykazał, że gdy siedzisz przez dłuższy czas z założonymi na siebie nogami, ciśnienie krwi w organizmie wzrasta. Nawet jeśli nie masz żadnych problemów zdrowotnych, unikanie siedzenia w takiej pozycji może pozytywnie wpłynąć na Twoje zdrowie i zapobiec zaburzeniom krążenia w przyszłości.

Nawyk zakładania nóg przyczynia się do tego, że ciśnienie w organizmie wzrasta, ponieważ część krwi zostaje „odsysana” z nóg do klatki piersiowej, a to z kolei wpływa na cięższą pracę serca. Innym możliwym wyjaśnieniem jest to, że izometryczne ćwiczenia mięśni nóg (ćwiczenia, gdy stawy się nie poruszają, a mięśnie nie zmieniają swojej długości) kolidują z prawidłowym przepływem krwi.

Długotrwałe zakładanie nogi na nogę na wysokości kostek nie ma więc negatywnego wpływu na zdrowie, jak w przypadku całych nóg.

Długie i częste siedzenie z założonymi nogami szkodzi zdrowiu. To nawyk, którego lepiej unikać
© MandyLynne
  • Zakładanie nogi na nogę może prowadzić również do zaburzeń równowagi statycznej miednicy. Długie i częste siedzenie w tej pozycji sprawia, że wewnętrzne mięśnie ud stają się krótsze, a zewnętrzne dłuższe, a to z kolei wpływa na zdrowie stawów.
  • Zakładanie nogi na nogę nie jest główną przyczyną występowania żylaków, ale może sprzyjać ich powstawaniu u osób z predyspozycjami genetycznymi. W naczyniach krwionośnych znajdują się małe zastawki, które zapobiegają przepływowi krwi w niewłaściwym kierunku. Gdy nogi są skrzyżowane, ciśnienie w żyłach zwiększa się, a to z kolei wpływa na zwiększenie objętości (rozszerzenie się) naczyń krwionośnych

Wykazano również, że częste siedzenie z założonymi nogami przez dłużej niż 3 godziny, może przyczynić się do nieprawidłowej postawy ciała, bólu pleców i szyi oraz dyskomfortu w biodrach.

Długie i częste siedzenie z założonymi nogami szkodzi zdrowiu. To nawyk, którego lepiej unikać
© sergiosimphronio

Warto więc przypominać sobie o tym, gdy tylko zorientujesz się, że Twoje nogi właśnie są na siebie nałożone. Oczywiście, siedzenie w tej pozycji przez chwilę nie będzie mieć żadnego negatywnego wpływu na Twoje zdrowie, jednak warto o tym pamiętać. W końcu to tylko nawyk, który przecież można zmienić!

Źródło: brightside.me | Fotografie: greatist.com | Miniatura wpisu: © MandyLynne