Kategorie OdżywianieZdrowie

7 popularnych ryb, których nie powinno się jeść w dużych ilościach. Wcale nie są takie zdrowe

Wszyscy doskonale wiemy, że ryby są zdrowe i pyszne. Zawierają wiele cennych dla naszego zdrowia substancji odżywczych, w tym kwasy tłuszczowe. Jednak są ich pewne gatunki, których zjedzenie przysparza nam tak naprawdę więcej szkody niż pożytku… Dlatego warto o tym wiedzieć.

Co więcej, są też takie, których wręcz nie powinno się podawać dzieciom. Zdecydowanie musicie wziąć to pod uwagę!

#1 Importowany sum

7 popularnych ryb, których nie powinno się jeść w dużych ilościach. Wcale nie są takie zdrowe

Te ryby mogą rosnąć do naprawdę pokaźnych rozmiarów. Niestety wielu hodowców, zwłaszcza z krajów azjatyckich, karmi je hormonami, aby przyśpieszyć ten proces. Zjedzenie takiej ryby może być niebezpieczne dla naszego zdrowia. Całkiem inaczej sprawy mają się z rybami wolno żyjącymi.

#2 Makrela

7 popularnych ryb, których nie powinno się jeść w dużych ilościach. Wcale nie są takie zdrowe

Makrela może zawierać rtęć. Zbiera się ona w ludzkim organizmie, powodując wiele chorób. Najmniej niebezpieczna jest makrela atlantycka. Zaleca się, aby dorośli nie spożywali więcej niż 200 g tej ryby, z kolei dzieci 100 g miesięcznie.

#3 Tuńczyk

7 popularnych ryb, których nie powinno się jeść w dużych ilościach. Wcale nie są takie zdrowe

Ta ryba zawiera dużo rtęci, zwłaszcza tuńczyk czarny oraz błękitno-płetwy. Prawie niemożliwe jest kupienie tuńczyka niehodowlanego, ponieważ jest to ryba, której grozi wymarcie. Wszystkie ryby dostępne w sklepach pochodzą z gospodarstw, gdzie większość z nich karmiona jest antybiotykami i hormonami. Nie zaleca się podawania tej ryby dzieciom, z kolei dorośli nie powinni jeść go więcej niż 100 g miesięcznie.

#4 Tilapia

7 popularnych ryb, których nie powinno się jeść w dużych ilościach. Wcale nie są takie zdrowe

Tilapia nie zawiera zbyt wielu kwasów tłuszczowych, a stężenie szkodliwych tłuszczy jest w niej prawie tak samo wysokie, jak w smalcu. Nadmiar spożycia tej ryby prowadzi do wzrostu poziomu cholesterolu i powoduje, że nasze ciało jest bardziej wrażliwe na alergeny. Nie poleca się jedzenia tilapii osobom cierpiącym na choroby serca, astmę czy artretyzm.

#5 Węgorz

7 popularnych ryb, których nie powinno się jeść w dużych ilościach. Wcale nie są takie zdrowe

Węgorz ma bardzo dużo tłuszczu, przez co z łatwością absorbuje ze środowiska zarówno odpady przemysłowe, jak i rolnicze. Gatunki amerykańskie mają najwyższy poziom takiego zatrucia. Z klei węgorz europejski znany jest z zanieczyszczeń dużą ilością rtęci.

#6 Sum panga

wikipedia
wikipedia

Większość ryb tego gatunku, które widzimy w naszych sklepach, pochodzi z Wietnamu, a dokładniej z rzeki Mekong. Uważa się ją za jedną z najbardziej zanieczyszczonych wód na świecie. Zawiera podwyższony poziom nitrofurazonu i polifosforanów, które są czynnikami rakotwórczymi.

#7 Labrykas

wikipedia
wikipedia

Labrykas zawiera dużo rtęci. Niestety, może się stać tak (zwłaszcza jeżeli kupujecie go w filetach), że zamiast tej ryby dostaniecie pangę lub jakąś inną tańszą rybę.

Jak wybrać dobrą rybę?

brightside.me
brightside.me

Świeże ryby zawsze mają błyszczące łuski i czyste oczy. Weź rybę w dłonie i przyjrzyj się jej ogonowi. Nieświeża ryba zawsze będzie miała ogon mocno opadający. Ponadto jej płetwy będą wysuszone, a jej skrzela będą szare, zamiast jasnoczerwone.

brightside.me
brightside.me

Kupując ryby bezpośrednio ze zbiornika zwróć najpierw uwagę na to, czy woda w nim na pewno jest czysta. Poproś też o okazy, które pływają najbliżej dna.

brightside.me
brightside.me

Wybierając łososia zwróć uwagę na „białe paski”, które znajdują się na filecie. Jeśli ich nie ma, to prawdopodobnie został on zabarwiony. Dodatkowo jeśli na jego skórze znajdują się białe plamki, oznacza to, że ryba została złapana w czasie tarła, a jej mięso jest mdłe.

Powodzenia w szukaniu najzdrowszych okazów!

Źródło: brightside.me | Fotografie: brightside.me, en.wikipedia.org, pixabay.com, pexels.com