Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessDieta i odchudzanieNadciśnienie

Naturalne sposoby na obniżenie ciśnienia krwi. Nie tylko leki to potrafią!

Zbyt wysokie ciśnienie, czyli powyżej 140/90 mm Hg, to jedno z najczęstszych schorzeń dotykających współczesnego człowieka. Nie zawsze  zdiagnozowana choroba nadciśnieniowa może w konsekwencji prowadzić do niebezpiecznych dla zdrowia i życia. Warto jednak wiedzieć, co obniża ciśnienie tętnicze i jak skutecznie zapobiegać wynikającym stąd powikłaniom.

 

źródło: canva

Jak codzienne nawyki wpływają na ciśnie krwi?

Niebagatelny, a nawet można by powiedzieć zasadniczy wpływ na ciśnienie krwi mają – nawyki żywieniowe i masa ciała, ogólna kondycja, aktywność fizyczna, używki, sposób wypoczynku, stres. Jednym z głównym czynników przyczyniających się do zbyt wysokiego ciśnienia jest nadwaga, tak więc jego obniżeniu sprzyja zachowanie właściwej diety i smukłej sylwetki. W pierwszym rzędzie należy zmniejszyć kaloryczność spożywanych posiłków i całkowicie wyeliminować składniki obfitujące w cukry i tłuszcze.

źródło: canva

Zamiast dań wysoko przetworzonych, smażonych czy duszonych, należy spożywać potrawy gotowane, przede wszystkim na parze, warzywa i owoce. Szczególnie powinno się zadbać o produkty bogate w potas, który nie tylko reguluje pracę serca, ale i udrażnia naczynia krwionośne zapewniając lepszy przepływ krwi, co automatycznie obniża ciśnienie oraz zapobiega miażdżycy naczyń.

Jak naturalnie obniżyć ciśnienie krwi?

Warto zrezygnować z kawy i papierosów, zminimalizować spożycie alkoholu, ograniczyć używanie soli – można ją zastąpić ziołami. Wiadomo jest też, że aktywność fizyczna ma bardzo korzystny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. To dobroczynne oddziaływanie jest także widoczne, jeśli chodzi o przepływ krwi, wysiłek fizyczny powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych, a systematyczne ćwiczenia zwiększają ich elastyczność i wzmacniają serce. Już półgodziny spacer czy bieg skutecznie obniża poziom ciśnienia.

Zmorą współczesnego życia jest stres. Jeśli nie chcemy, by zniszczył nam zdrowie, unikajmy stresogennych sytuacji. Zamiast oglądać w tv kolejną kłótnię, po której skacze nam ciśnienie, pójdźmy na spacer albo na siłownię, wybierzmy się na basen lub rowerową przejażdżkę. Higieniczny tryb życia oznacza w tym przypadku również tryb regularny, ponadto wypoczynek i dobre wysypianie się.

 

źródło: canva

Jakie produkty naturalnie obniżają ciśnienie?

W walce z nadciśnieniem skutecznie pomagają niektóre produkty i składniki roślinne. Wśród nich na pierwszym miejscu jest czosnek zawierający substancje czynne regulujące ciśnienie. Warzywa bogate w azotany, takie jak buraki, sałata, jarmuż, kapusta, bakłażan, podwyższają poziom tlenku azotu we krwi, a przez to rozszerzają naczynia krwionośne i obniżają ciśnienie krwi. Podobnie działają owoce jagodowe, czyli truskawki, maliny, borówki, jagody. Z kolei bogate w witaminę C cytrusy, kiszona kapusta czy czarne porzeczki regulują skurcze naczyń.

źródło: canva

Właściwości hipotensyjne mają również niektóre zioła. Owoce i kwiaty głogu działają rozkurczająco na mięśnie gładkie naczyń krwionośnych i poprawiają ukrwienie serca i mózgu. Podobne działanie wykazuje jemioła i rozmaryn.

O czym jeszcze warto wiedzieć?

Nieco inną kwestią jest prawidłowe ciśni

źródło: canva

enie w gałce ocznej. Jego górna granica wynosi 21 mm Hg, a podwyższone może powodować jaskrę i w konsekwencji prowadzić do ślepoty. Z badań wynika, że witamina C może wspomagać obniżenie ciśnienia w oku. Natomiast w  zapobieganiu rozwojowi jaskry pomaga chrom i cynk oraz składniki zawarte w borówkach amerykańskich i konopiach indyjskich.