Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowie

Oto najzdrowsze zamienniki cukru. Każdy z nich ma swoje zalety i wady

Cukier. Produkt, któremu wielu nie potrafi się oprzeć. W końcu to on krzepi, poprawia nastrój i koi skołatane nerwy. Niestety, mrocznych stron cukru jest zdecydowanie więcej: powoduje otyłość, próchnice i zwiększa ryzyko wielu niebezpiecznych chorób. Na szczęście jego słodki sak można zastąpić innymi, zdrowszym substancjami, ale czy możemy powiedzieć, że są one bezpieczne dla zdrowia? Zanim odpowiemy sobie na to pytanie, weźmy pod lupę cukier.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego za rok 2019 wynika, że przeciętny Polak spożywa 44,5 kg cukru rocznie w różnej formie

Nie jest tajemnicą, że cukier uzależnia,dlatego tak ciężko wielu osobom jest go ograniczyć Nie jest też tajemnicą, że niestety spożywamy go coraz więcej. Niestety, w ciągu ostatnich 10 lat ilość konsumowanego cukru na osobę zwiększyła się aż o… 12 kilogramów! Nie może nie odbijać się to na naszym zdrowiu. Znaczące ilości spożywanego cukru powoduje jego większe stężenie we krwi, co wywołuje wiele negatywnych skutków na tle metabolicznym. Jednym z największych zagrożeń jest miażdżyca, która prowadzi do udaru mózgu, zawału czy nadciśnienia tętniczego. Ponadto cukier zwiększa ryzyko cukrzycy typu 2., chorób wątroby, a zwłaszcza otyłości, która stała się chorobą cywilizacyjną XXI w..

Oto najzdrowsze zamienniki cukru. Każdy z nich ma swoje zalety i wady
Wikimedia Commons

Ze słodkiego smaku nie trzeba koniecznie rezygnować, by ograniczyć liczbę kalorii

Czym więc zastąpić biały cukier? Możliwości jest wiele. Niektórzy wybierają miód, który skrywa w sobie wiele cennych mikroelementów i witamin. Problem w tym, że podnosi poziom cukru we krwi tak jak cukier. Ponadto jest wysokokaloryczny, a więc nie sprawdzi się w przypadku cukrzyków czy osób będących na diecie. Miód zdaje się więc nie być najlepszym wyborem.

Oto najzdrowsze zamienniki cukru. Każdy z nich ma swoje zalety i wady
Wikimedia Commons

Alternatywą są oczywiście zamienniki cukru, a właściwie słodziki, które przez lata obrosły złą sławą. Co prawda nie ma badan naukowych, które jednoznacznie potwierdzałyby, że są szkodliwe, krążą opinie, że spożywanie zamienników w większych ilościach staje się toksyczne i może mieć działanie rakotwórcze. Nie mniej jednak powszechnie uważa się, że zamienniki cukru, stosowane z głową, mogą być zdrowe.

#1 Ksylitol

Ksylitol występuje w wielu roślinach. Pozyskiwany jest z brzóz. Produkuje się go również z kukurydzy. Ksylitol znany jest z tego, że jest bardziej słodki niż cukier, jednak bardzo wolno podnosi poziom cukru we krwi. I choć przypomina go w smaku, zawiera mniej kcal i niższy indeks glikemiczny. Ponadto chroni przed próchnicą, działa bakteriobójczo i zalecany jest osobom chorym na osteoporozę. Z ksylitolem nie należy jednak przesadzać. Spożyty w nadmiarze może wywołać biegunkę i wzdęcia, dlatego zaleca się, aby nie spożywać więcej niż 3 łyżeczki ksylitolu dziennie.

100 g ksylitolu dostarcza 240 kcal (jedna łyżeczka ksylitolu to 17 kcal).

#2 Erytrol

Erytrol występuje naturalnie w niektórych owocach. Pozyskiwany jest również w procesach chemicznych, dzięki czemu jest sprzedawany w „czystej postaci”. Jego niewątpliwą zaletą jest całkowita bezkaloryczność i fakt, że nie podnosi poziomu glukozy we krwi. Jest jednak nieco mniej słodki od cukru. Słodkość erytrolu w stosunku do cukru można oszacować w skali 2:3. Z powodzeniem można piec na erytrolu. Jedyną wadą tego słodzika wydaje się być fakt, że niektórzy reagują na nadmiar erytrolu bólem żołądka.

#3 Stewia

Stewia jest pozyskiwana z rośliny o tej samej nazwie. Podobnie jak erytrol jest bezkaloryczna i nie podnosi poziomu cukru we krwi. W przeciwieństwie jednak do erytrolu jest zdecydowanie słodsza niż cukier – 1/4 łyżeczki stewii z powodzeniem zastąpi szklankę cukru! Stewia ma również właściwości antybakteryjne i grzybobójcze. Skutecznie wspiera również walkę z nadciśnieniem. Spożywając stewię w nadmiarze musimy liczyć się jednak z tym, że może hamować wchłanianie wapnia i żelaza.

Źródła: www.fakt.pl
Fotografie: pxhere.com