Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessĆwiczeniaZdrowie

To jedno z najlepszych ćwiczeń mobilizacyjnych. Proste i wyjątkowo skuteczne

Gdybyś miał/a wybrać tylko jedno ćwiczenie mobilizacyjne, przygotowujące Twoje ciało do wysiłku i zabezpieczające je przed urazami, to co by to było? My mamy swój typ. Jest nim ćwiczenie zwane tzw. World’s Greatest Stretch, czyli jak sama nazwa mówi, najlepsze ćwiczenie mobilizacyjne na świecie! Jego niewątpliwą zaletą jest fakt, że jest stosunkowo proste, lecz potrafi zdziałać cuda, jeśli chodzi o poprawę zakresu ruchu w stawach.

Czasy, w których znaczna część społeczeństwa prowadzi siedzący tryb życia

Rano jedziemy do pracy lub szkoły samochodem lub autobusem, aby następnie spędzić w pozycji siedzącej kolejne 7-8 godzin czasu, po czym wracamy do domu i odpoczywamy oglądając telewizję siedząc na kanapie. Badanie MultiSport Index 2019 podaje, że co piąty Polak nie pamięta, kiedy ostatni raz spacerował dłużej niż 10 minut, co trzeci nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, a co drugi spędza w pozycji siedzącej ponad 5 godzin dziennie. Liczby te nie mówią nic dobrego. Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje, że siedzący tryb życia jest czwartą przyczyną zgonów na świecie. Ruch w przypadku osób spędzających sporą część czasu w pozycji siedzącej będzie miał więc kluczowe znaczenie.

World’s Greatest Stretch najlepszym ćwiczeniem mobilizacyjnym

Ludzie często zdają sobie sprawę z tego, jak istotne jest mobilizowanie ciała przed treningiem dopiero wtedy, gdy odniosą jakiś uraz. W końcu „mądry Polak po szkodzie”. Dwie minuty marszu na bieżni czy kilka wymachów ramion w tym przypadku nie wystarczy. Celem rozgrzewki jest przygotowanie ciała do wysiłku, podniesienie jego temperatury i zwiększenie zakresu ruchu w poszczególnych stawów, co znacznie zmniejsza ryzyko urazu.

Dlaczego ćwiczenie World’s Greatest Stretch uchodzi za tak wartościowe? Odpowiedź jest stosunkowo prosta. Przede wszystkim jest to ćwiczenie, które pozwala na wszechstronną adaptację do wysiłku. Jeśli nie robisz rozgrzewki, bo jej nie lubisz lub nie chce Ci się bądź uważasz że jest Ci ona niepotrzebna, poświęć przynajmniej 2-3 minuty na to ćwiczenie. Na pewno odczujesz sporą różnicę.

Youtube

Korzyści z wykonywania World’s Greatest Stretch

Ćwiczenie World’s Greatest Stretch wpływa na mobilność przywodzicieli, zginaczy, prostowników biodrowych oraz odcinek piersiowy kręgosłupa, a także przednią i tylną taśmę ręki. Doskonale otwiera więc miednicę, co przekłada się chociażby na lepszy przysiad. Regularne wykonywanie World’s Greatest Stretch – poświęć na nie dosłownie kilka minut dziennie – sprawi, że zwykłe schylanie się w celu zawiązania butów czy podniesienia czegoś z ziemi będzie przychodzić Ci z łatwością. Poprawi się więc Twój komfort życia.

World’s Greatest Stretch – sposób wykonania

Czas przejść do sposobu wykonania tego niezwykle wartościowego ćwiczenia. Każdą z opisanych niżej pozycji przetrzymuj przez 3-5 sekund płynnie przechodząc po tym czasie do kolejnej. Warto wykonać co najmniej po dwie serie na stronę, każda składająca się z 10 powtórzeń na stronę.

  1. Przejdź do głębokiego wypadu jedną nogą w przód tak, aby noga przednia tworzyła kąt 90 stopni. Przykładowo niech będzie to wypad nogą lewą.
  2. W tej pozycji przejdź do podporu oburącz i wyprostuj tylną nogę (w celu poprawy ruchomości i stabilizacji pozycji może być delikatnie ugięta).
  3. Wypchaj delikatnie przednią nogę na zewnątrz.
  4. Postaraj się wyprostować plecy.
  5. Ugnij w stawie łokciowym rękę znajdującą się przy nodze wykrocznej i postaraj się dotknąć nim podłogi nie wyginając przy tym pleców (mobilizacja mięśni pośladkowych, łydek, zginaczy bioder i mięśni grzbietu).
  6. Unieś tę samą rękę w górę kierując kciuk do wewnątrz ze skrętem tułowia i staraj się odchylić ją jak najmocniej by rozciągnięć mięśnie klatki piersiowej. Przez cały ten czas patrz za ręką.
  7. Wróć do pozycji wyjściowej i wykonaj kolejne powtórzenie do momentu wykonania określonej liczby powtórzeń.
  8. Zmień nogę wykroczną i wykonaj ćwiczenie na drugą stronę.

Sposób wykonania ćwiczenia został przedstawiony na poniższym nagraniu

Źródła: wformie24.poradnikzdrowie.pl
Fotografie: