Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessĆwiczeniaZdrowie

Naukowcy znaleźli sposób na zwalczenie niechęci do treningów. Wnioski nie pozostawiają złudzeń

Wszyscy wiemy, jak ważna dla zdrowia i codziennego funkcjonowania jest aktywność fizyczna. Panująca za oknem aura sprzyja jednak odstawieniu treningów na dalszy plan, przez co ciężko nam się do nich zmobilizować. Są też tacy, którzy bez względu na porę roku, możliwości czy dostęp do siłowni nie mają w sobie na tyle motywacji, aby rozpocząć regularną aktywność fizyczną. Inni z kolei z różnych powodów tracą motywacje do ćwiczeń po pewnym czasie.

Jak z tym walczyć? Jak zmotywować się do treningu? Z pomocą przychodzą wnioski wyciągnięte przez naukowców, którzy znaleźli sposób na poprawę nawyków treningowych. Wnioski opublikowane na łamach czasopisma „Nature”.

Naukowcy znaleźli sposób na zwalczenie niechęci do treningów. Wprowadź go w życie i zacznij ćwiczyć

Dlaczego ludzie tracą motywacje do treningów i jak się do nich zmotywować? Odpowiedź na to pytanie postanowili poznać naukowcy, którzy analizowali aktywne uczestnictwo na siłowniach 60 tys. osób. Obserwacje trwały 4 tygodnie.

Naukowcy znaleźli sposób na zwalczenie niechęci do treningów. Wnioski nie pozostawiają złudzeń
Wikimedia Commons

W trakcie trwania badania, którego główną autorką była Katy Milkman, badacze przeanalizowali 53 różne plany treningowe. Część z nich miało ściśle określony harmonogram ćwiczeń (ilość serii, powtórzeń, obciążenie, intensywność) i cel. Okazało się, że spore zainteresowanie wzbudzają plany treningowe, w których można było zaplanować trening z wyprzedzeniem i opcją przypomnienia. Uczestnik otrzymywał przed treningiem wiadomość z treścią w rodzaju „za 30 minut bądź gotowy na wycisk”. Ponadto na jego konto w Amazonie za każdą wizytę na siłowni wpływało 0,09 centów. Drobna nagroda za podjęcie kolejnej aktywności fizycznej okazała się być strzałem w dziesiątkę. Te dwa czynniki zwiększyły motywację do treningu o 27%!

W tym konkretnym przypadku wykorzystano „marchewkę”, czyli pozytywny bodziec wpływający na motywację. Próba okazała się być skuteczna, dlatego badacze nie mają wątpliwości, że warto wzbogacić różnego rodzaju aplikację w tego typu rozwiązania. Istnieją bardzo duże szanse na to, że zachęciłoby to większe grono ludzi do podjęcia aktywności fizycznej.

Free Images : weightlifter, gym, tool, athlete, bodybuilding, barbell,  workout, hand, iron, lifting, motivation, muscular, sport, steel,  silhouette, training, weight, weightlifting, arm, weights, muscle, overhead  press, exercise equipment, dumbbell ...

Nie pozostaje nam nic innego, jak zachęcić do tego typu działań kluby fitness, które mają już swoje aplikacje lub planują je mieć

Aplikacja to niejedyne rozwiązanie. Jeśli nie masz aplikacji, która dawałaby Ci tego typu profity, możesz założyć się z drugą osobą. Na początku ustalcie ile razy w tygodniu będziesz chodzić na siłownię. Niech to będą trzy wyjścia na siłownię. Za każdym razem, gdy pójdziesz na siłownię, druga osoba daje Ci przykładowo 5 złotych. Jeśli opuścisz choć jeden z treningów w tygodniu, Ty płacisz drugiej osobie 15-20 złotych.

Wchodzisz w to? 🙂

________________________

*zdjęcia mają charakter poglądowy

Źródła: Katherine L Milkman, Dena Gromet, Hung Ho, Joseph S Kay, Timothy W Lee, Pepi Pandiloski, Yeji Park, Aneesh Rai, Max Bazerman, John Beshears, Lauri Bonacorsi, Colin Camerer, Edward Chang, Gretchen Chapman, Robert Cialdini, Hengchen Dai, Lauren Eskreis-Winkler, Ayelet Fishbach, James J Gross, Samantha Horn, Alexa Hubbard, Steven J Jones, Dean Karlan, Tim Kautz, Erika Kirgios, Joowon Klusowski, Ariella Kristal, Rahul Ladhania, George Loewenstein, Jens Ludwig, Barbara Mellers, Sendhil Mullainathan, Silvia Saccardo, Jann Spiess, Gaurav Suri, Joachim H Talloen, Jamie Taxer, Yaacov Trope, Lyle Ungar, Kevin G Volpp, Ashley Whillans, Jonathan Zinman, Angela L Duckworth, "Megastudies improve the impact of applied behavioural science", badania dostępne: 10.12.2021.
Fotografie: www.flickr.com