Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowe zakupyZdrowie

6 mitów o odżywianiu, w które wciąż wierzy wielu z nas. Czas przyjrzeć się im z bliska

Bycie „fit” jest dzisiaj na topie. Na sklepowych półkach coraz częściej możemy znaleźć produkty BIO, kolejne siłownie wyrastają niczym grzyby po deszczu, po parkach biega coraz więcej ludzi i uważamy na to, co ląduje na naszych talerzach. W sieci natomiast można znaleźć pełno informacji dotyczących zdrowego stylu życia i wszystkiego co z nim związane. W natłoku informacji łatwo jednak się w tym wszystkim pogubić, dlatego dziś chcielibyśmy się przyjrzeć 6 popularnym mitom o zdrowym odżywianiu. Zapoznaj się z nimi i daj znać, ile z nich wydawało się być dla Ciebie faktami

6 mitów o odżywianiu, w które wciąż wierzy wielu z nas

#1 Nie można pić wody podczas jedzenia

Woda rozcieńcza kwas solny. Nie mniej jednak zdrowy żołądek posiada bufor kwasu solnego odpowiedzialny za regulację jego ilości. Znacznie większe znaczenie dla naszego dobra ma unikanie picia słodkich napojów podczas spożywania posiłków. Nie mniej jednak wielu dietetyków zgodnie zaleca, że powinniśmy pić ok. 15-30 minut przed posiłkiem i pół godziny po jego spożyciu. Wszystko po to, aby nie wydłużać procesów trawiennych i nie wpływać negatywnie na przeżuwanie pokarmu.

Pxhere

#2 Nie powinno się jeść po godz. 18-19

Nic bardziej mylnego. Godzina 18 czy 19 wieczorem nie są magiczną granicą, o której tak często się mówi. Wszystko powinno zależeć od tego, o której kładziemy się spać i do tego powinniśmy dostosowywać swój ostatni posiłek, który najlepiej spożyć na min. 2 godziny przed położeniem się w łóżku. Istotna jest także jakość ostatniego posiłku. Nie powinien być to posiłek ciężkostrawny. Postaw na coś lekkiego, co pozwoli zmieścić Ci się w Twoim bilansie kalorycznym.

#3 Nie należy łączyć owoców słodkich z kwaśnymi

Są pewne owoce, których spożywanie jednoczesne nie jest wskazane – na przykład po zjedzeniu świeżego ananasa z bananem może nagle rozboleć nas brzuch. Nie mniej jednak w znacznej ilości przypadków nie powinno mieć to większego znaczenia. Znacznie gorzej na nasz organizm wpłynie śmieciowe jedzenie niż łączenie niektórych owoców czy warzyw.

Wikipedia

#4 Posty od jedzenia są niezdrowe

W ostatnim czasie głośno się zrobiło o dietach, które polegają na stosowaniu krótkookresowych głodówek, tzw. IF (Intermittent Fasting). Dietach, które mogą pomóc zarówno w utracie tkanki tłuszczowej jak i budowaniu masy mięśniowej. Z drugiej zaś strony pojawiły się pogłoski, że tego typu diety są niezdrowe (nie należy go mylić z dietą głodówkową). Jaka jest prawda? Systematyczne posty poprawiają wrażliwość na insulinę, wspomagają regenerację jelit i regulują hormony łaknienia.

#5 Węglowodany tuczą

Węglowodany same w sobie nie tuczą. Tuczy natomiast nadwyżka kaloryczna, na którą mogą składać się m.in. węglowodany. Węglowodany słabej jakości mogą wpływać na poziom leptyny (hormonu łaknienia) i wahania poziomu cukru we krwi. Nie mniej jednak wciąż nie jest to przyczyna tycia, a jedynie stan, który sprzyja podjadaniu, w konsekwencji przyjmowaniu dodatkowych kalorii.

Pxfuel

#6 Pieczywo i nabiał szkodzą nawet w niewielkich ilościach

Obecne w pieczywie lub nabiale gluten, kazeina czy laktoza mogą szkodzić, ale głównie osobom, które tego nie tolerują lub spożywają tego typu produkty w nadmiernych ilościach nie mając przy tym dobrze zbilansowanej diety. Duże znaczenie ma natomiast jakość danych produktów. Jakoś przemysłowych produktów będzie zupełnie inna niż tych, które pochodzą od lokalnych producentów wytwarzających produkty na zdecydowanie mniejszą skalę. Nie zapominajmy również, ze Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia umieścili nabiał na 4. poziomie piramidy zdrowej diety, co oznacza, że odgrywa on istotną rolę w naszym organizmie. Nie mniej jednak wszystko powinno mieć swój umiar – zaleca się pić maksymalnie dwie szklanki mleka, kefiru lub jogurtu naturalnego dziennie. Na koniec cytat, który doskonale odnosi się do tego punktu:

Cóż jest trucizną? Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną. Tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną – Paracelsus

Źródła: motywatordietetyczny.pl
Fotografie: www.needpix.com