Kategorie Zdrowie

Wieczorne treningi przynoszą więcej korzyści niż poranne. Ciekawe wnioski naukowców

Ćwiczyć rano czy wieczorem? Badania australijskich naukowców z Uniwersytetu Katolickiego (ACU), których autorką jest Trine Moholdt, wykazały, dlaczego warto postawić na tą drugą opcję. Ich zdaniem ćwiczenia wczesnym wieczorem skutecznie poprawiają metabolizm i ułatwiają kontrolowanie poziomu cukru we krwi w ciągu nocy, co przekłada się na ograniczone ryzyko cukrzycy typu 2.

Badanie

Badacze wzięli pod lupę 24 nieaktywnych fizycznie mężczyzn w wieku 30-45 lat, którzy cierpieli na nadwagę lub otyłość. Ich wskaźnik masy ciała (BMI) mieścił się w przedziale od 27 do 35 punktów. Każda z badanych osób od kilku lat była na diecie wysokotłuszczowej – ilość spożywanych tłuszczy stanowiły większość w porównaniu do węglowodanów czy białka. Warto zaznaczyć, że żaden z uczestników badania nie miał chorób układu krążenia ani cukrzycy typu drugiego, na ryzyko której byli narażeni ze względu na prowadzony styl życia.

Wieczorne treningi przynoszą więcej korzyści niż poranne. Ciekawe wnioski naukowców
fshoq

Badanych podzielono na trzy grypy, które różniły się od siebie w zależności od pory wykonywanych ćwiczeń. Pierwsza grypa miała wykonywać trening rano, druga wieczorem, a trzecia nie podejmowała żadnej aktywności fizycznej. Przez cały ten czas obserwowano zmiany, jakie zachodziły w organizmach badanych. Co ciekawe, wystarczyło zaledwie 5 dni regularnych treningów, aby odnotować zauważalne zmiany w metabolizmie badanych. Która grupa badanych wyszła na tym najlepiej?

Zacznijmy od wniosków, które zostały przypisane przez naukowców zarówno przy grupie wykonującej poranne, jak i wieczorne treningi. W pierwszej i drugiej grupie odnotowano poprawę wydolności krążeniowo-oddechowej badanych, co ma niezwykle istotny wpływ na ogólny stan zdrowia danej osoby.

Naukowcy zaobserwowali, że wieczorna aktywność fizyczna niesie za sobą więcej korzyści zdrowotnych niż ta tuż po przebudzeniu

W przypadku osób, które ćwiczyły późniejszą porą, odnotowano wyraźniejszy spadek stężenia glukozy we krwi na czczo, insuliny, a także cholesterolu LDL, czyli tzw. „złego cholesterolu” – odpowiedzialny jest za transport cholesterolu do tkanek. Wyniki badania mają szczególne znaczenie dla diabetyków i osób zagrożonych cukrzycą.

Grupa, która ćwiczyła wczesnym wieczorem, w nocy miała niższe stężenie glukozy. Jest to ważne, ponieważ jedną z rzeczy, których doświadczają osoby z cukrzycą typu 2 są nocne skoki stężenia glukozy. Nasze badanie wykazało, że możemy zniwelować te wahania i to naprawdę ważne odkrycie – wyjaśnia autorka badań, Trine Moholdt

korzyści z wieczornych treningów
Pxhere

Choć wnioski wyciągnięte przez naukowców mogą dawać do myślenia, musimy pamiętać o tym, co najważniejsze, a najważniejsze jest, abyśmy swoimi codziennymi nawykami nie wpisywali się do grona trzeciej grupy badanych, a więc osób, które nie miał w swoim życiu miejsca na aktywność fizyczną. Najważniejsze jest, aby w ogóle ćwiczyć bez względu na to, o jakiej porze dnia lub nocy to robimy.

Źródła: link.springer.com
Fotografie: pxhere.com