Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianie

Kiszona cytryna dietetycznym HITEM. Zdradzamy, jak ją przygotować

Bardzo możliwe, że nigdy wcześniej nie słyszałeś o kiszonej cytrynie, a tym bardziej jej nie próbowałeś. I choć z tego typu „wynalazkami” bywa różnie – mogą nam zaszkodzić lub mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie – tym razem zapewniamy, że jest to coś godnego uwagi i spróbowania. Mówiąc krótko, kiszone cytryny powinny zagościć w Twojej diecie.

Wyjątkowa moc kiszonek

Kiszenie warzyw i owoców to jeden ze sposobów konserwacji oraz przetwarzania produktów. O kiszonkach można powiedzieć wiele dobrego. Kluczową zaletą kiszenia jest fakt, że w procesie fermentacji wytwarzane są związki, które mają korzystny wpływ na nasze zdrowie. Mowa tutaj m.in. o naturalnych probiotykach, które zapewniają dodatkowe wsparcie w walce z atakującymi nas drobnoustrojami i przewlekłymi stanami zapalnymi.. Kiszonki pomagają przywrócić równowagę mikroflory jelitowej. Są również doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, witamin (B1, B2, B3, C, A, E, K)  i minerałów (wapń, żelazo, potas, magnez, cynk, fosfor i sód).

kiszone cytryny
Pixabay

Kiszona cytryna dietetycznym HITEM

Cytryna sama w sobie jest kwaśna, a co dopiero cytryna kiszona?! A jednak… Zapewniamy że warto i to właśnie m.in. ze względu na walory smakowe, ale także i przede wszystkim właściwości zdrowotne.

Spożywanie kiszonych cytryn zalecane jest w celu:

  • redukcji stanów zapalnych w organizmie,
  • wsparcia procesów detoksykacyjnych,
  • wsparcia układu immunologicznego,
  • odbudowy mikroflory jelitowej i leczenia zaburzeń trawiennych

Jak przygotować kiszone cytryny?

Proces kiszenia cytryn nie jest trudny i niewiele różni się od kiszenia ogórków czy kapusty. Jeśli więc masz doświadczenie w tym zakresie, z pewnością zauważysz podobieństwa i przyjdzie Ci to z łatwością.

Kiszona cytryna dietetycznym HITEM. Zdradzamy, jak ją przygotować
Flickr

Wybierając cytryny do kiszenia, zadbaj o to, aby cytryny pochodziły z ekologicznych upraw. Niestety, wiele cytryn dostępnych w supermarketach ma na skórkach wiele chemicznych substancji, tak więc w pierwszej kolejności poświęć chwilę czasu na znalezienie odpowiednich cytryn. Oprócz cytryn będziesz potrzebować odpowiednio dużego słoika lub naczynia z kamionki, np. małą beczkę, która może być wykorzystywana chociażby do kiszenia ogórków. Pamiętaj, aby wyparzyć naczynie.

Sposób przygotowania kiszonych cytryn:

  1. Dokładniej umyj cytryny w ciepłej wodzie (najlepiej mocz je przez kilkanaście minut w wodzie z dodatkiem doli i sody oczyszczonej, a następnie opłucz ciepłą wodą).
  2. Umyte cytryny naciąć i włożyć do każdej szczyptę soli.
  3. Tak przygotowane cytryny umieść ciasno w wyparzonym wcześniej naczyniu.
  4. Przygotuj zalewę, na którą składa się woda z solą, sokiem wyciśniętym z kilku cytryn, solą (4 łyżki na 200 ml wody) oraz przyprawami (np. zielem angielskim, liściem laurowym, kolorowym pieprzem, gorczycą, kolendrą, ostrymi papryczkami i ziołami). Dodawaj przyprawy wedle uznania.
  5. Zalej owoce przestudzoną zalewą i odstaw słoik (beczkę) w chłodne, ciemne miejsce.
  6. Kiszone cytryny będą gotowe do spożycia około 4 tygodnie od momentu przygotowania.
Źródła: zdrowie.wprost.pl