Kategorie Choroby układu sercowo-naczyniowegoDieta i odchudzanieZdrowie

Kawę można przedawkować! Badacze podali dokładną ilość, którą można wypić.

Według danych kawa jest jednym z najpopularniejszych napojów w naszym kraju. Ponad 80% dorosłych deklaruje systematyczne spożywanie tego napoju. Aż 60% pije ją codziennie a 16% wypija ich kilka dziennie. Ile filiżanek kawy można wypić, żeby nie wpłynęły negatywnie na stan zdrowia?

ludzie z kawą
źródło: canva

Bezpieczna dzienna dawka kawy

Jak dowiodły liczne badania regularne picie kawy niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim pobudza, ponadto może chronić przed udarem, chorobami serca a nawet wspierać mikrobiom jelitowy.

– Myślenie, że kawa szkodzi, na szczęście powoli odchodzi do lamusa. Badania pokazują, że kawa nie wpływa negatywnie na zdrowie – ani przy regularnym piciu nie podnosi ciśnienia, ani nie wypłukuje różnych witamin i mikroelementów, ani nie działa odwadniająco na organizm – wyjaśnia dietetyk Karolina Lubas.

Każda wypita filiżanka kawy zmniejsza ryzyko zaburzeń rytmu serca o 3 %. Jedna filiżanka kawy zawiera około 100 mg kofeiny. Taka ilość wystarczy aby tymczasowo zablokować działanie adenozyny, która odpowiada za uczucie senności.

Dodatkowo w latach 90. wykazano, że 1/3 osób spożywających codziennie rano filiżankę kawy poprawiła swoją perystaltykę jelit. Możliwe, że jest to związane ze zwiększonym uwalnianiem hormonów odpowiedzialnych za prawidłowe trawienie.

Kawa ma właściwości pobudzające perystaltykę jelit i dietetycy zalecają ją przy zaparciach – przyznaje ekspertka.

Co więcej kawa ze względu na zawartość polifenoli może pozytywnie wpływać na mikrobiom jelitowy.

filiżanka kawy z ziarnami
źródło: canva

To ile filiżanek kawy należy pić

2 filiżanki dziennie

Zmniejsza się o 30% ryzyko niewydolności serca. Odpowiedzialna jest przed wszystkim kofeina, która zwiększa wrażliwość na insulinę oraz reguluje gospodarkę wodną organizmu.

3 filiżanki dziennie

Badania przeprowadzone na prawie milionie Brytyjczyków wskazują, że taka ilość kawy obniża ryzyko :
– zgony z powodu udaru mózgu o 21 %,
– zgonu z powodu chorób sercowo-naczyniowych o 17%
– zachorowania na chorobę Parkinsona o 28 %

Polifenole mają działanie antyoksydacyjne. Opiera się ono na ochronie przed wolnymi rodnikami, które uszkadzają naczynia krwionośne czy komórki w ogóle – Kawa poprawia ukrwienie w mózgu i sama poprawa krążenia ma pozytywny wpływ na układ nerwowy i tłumaczy ochronę przed chorobami neurodegeneracyjnymi. – wyjaśnia Pani dietetyk.

4 filiżanki dziennie

Wypijanie 4 kaw dziennie może zmniejszyć pojawienia się NAFLD czyli niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby, która jest coraz powszechniejszym schorzeniem.

kobieta pije kawę
źródło: canva

5 filiżanek dziennie

Naukowcy ze Szwedzkiego Instytutu uważają, że spożycie 5 filiżanek kawy zmniejszą o 30% ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 niż u osób, które nie piją kawy w ogóle.

6 filiżanek dziennie

W ramach projektu Health Physicians Follow-Up wykazano, że picie przez mężczyzn aż 6 filiżanek kawy dziennie zmniejsza o 59% prawdopodobieństwo wystąpienia dny moczanowej.

Jakie są więc rekomendacje?

Według badań dopuszczalną dzienną ilością kofeiny jest 400 mg. W zależności od mocy kawy jest to mniej więcej 5 filiżanek. Jednak należy zachować ostrożność ponieważ kawa może wypłukiwać cenne mikroelementy z organizmu.

Mówi się o dwóch, trzech filiżankach kawy na dzień, choć spotkałam się z opiniami, że można pić nawet pięć. Jednak tutaj zachowałabym ostrożność, zwłaszcza jeśli lubimy pić mocną kawę – przestrzega Karolina Lubas.

Ponadto należy pamiętać, że powyższe badania dotyczyły tzw. „małej czarnej”
czyli kawy bez dodatku cukru i mleka.

Źródła: zywienie.abczdrowie.pl