Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianie

Kawa zbożowa, jej skład i właściwości. Czy godnie zastępuje zwykłą kawę?

Kawa zbożowa jest często postrzegana jako zamiennik zwykłej kawy. Czy możemy jednak powiedzieć, że jest to zdrowsza alternatywa? Co tak naprawdę wchodzi w jej skład? Czym różni się od tradycyjnej kawy?

Wróćmy do początków…

Początek kawy zbożowej sięga końcówki XVIII wieku. To właśnie wtedy Holendrzy zaczęli produkować napój z prażonych ziaren zbóż, w skład którego wchodziły aromatyczne dodatki. W Polsce początki kawy zbożowej sięgają 1818 roku, kiedy to we Włocławku ruszyła jej produkcja.

Kawa zbożowa przez bardzo długi czas była postrzegana i niekiedy wciąż jest postrzegana jako tańszy zamiennik droższej tradycyjnej kawy. Dziś kawa zbożowa wciąż jest popularna. Podaje się ją m.in. w przedszkolach czy szpitalach. Często piją ją również osoby, które dbają o zdrowe odżywianie. Czy to oznacza, że kawa zbożowa jest zdrowsza niż jej tradycyjny odpowiednik? To zależy. Przyjrzyjmy się jej składowi…

Instagram

Skład kawy zbożowej

Skład kawy zbożowej, której wariantów może być wiele, zależy rzecz jasna od producenta. Gdybyśmy mieli jednak skupić się na produktach bazowych, są to:

  • żyto
  • pszenica
  • jęczmień
  • orkisz

Do dodatków najczęściej zaliczana jest:

  • cykoria
  • korzeń mniszka lekarskiego
  • kozieradka
  • łubin
  • karmel
  • wanilia
  • figi
  • żołędzie
  • topinambur
  • melisa
  • głóg
  • żeń-szeń
Instagram

Na co warto zwracać uwagę przy zakupie kawy zbożowej?

Kawa zbożowa będzie najzdrowsza w przypadku, gdy w jej składzie nie będzie żadnych sztucznych aromatów i innych sztucznych dodatków. Ponadto, jak sama nazwa wskazuje, bazą kaw zbożowych są zboża. Nie mniej jednak są w sprzedaży kawy zbożowe bezglutenowe, które są dedykowane zwłaszcza osobom zmagającym się z nietolerancją glutenu.

Kawa zbożowa a zwykła kawa

Kawa zbożowa to źródło witamin, minerałów i substancji odżywczych. Zaliczamy do nich m.in. witaminy z grupy B, błonnik pokarmowy, selen, magnez, fosfor, potas czy cynk. Warto również zaznaczyć, że 100 ml kawy zbożowej to zaledwie 4 kcal. Pić, w przeciwieństwie do kawy tradycyjnej, mogą ją osoby w każdym wieku, kobiety w ciąży, kobiety karmiące piersią, a także dzieci. Zalecana jest natomiast przede wszystkim osobom, które ze względu na problemy zdrowotne, jak chociażby nadciśnienie, choroby nerek, śledziony czy trzustki powinny unikać kofeiny. Niewątpliwą zaletą kawy zbożowej jest także fakt, że nie podrażnia śluzówki żołądka, wspomaga trawienie, przeciwdziała zaparciom i redukuje refluks oraz zgagę. Ponadto kawa zbożowa w przeciwieństwie do zwykłej kawy nie zawiera kofeiny i nie uzależnia.

Pixabay

Jej wadą może być z kolei wysoki indeks glikemiczny, który informuje o tym, jak gwałtownie po spożyciu danego produktu spożywczego wzrasta poziom glukozy we krwi. W przypadku kawy zbożowej wskaźnik ten wynosi około 60. Ponadto w kawie zbożowej znajdziemy związki potencjalnie rakotwórczego akrylamidu powstające podczas palenia ziaren zbóż. Sporo akrylamidu znajdziemy także w chipsach, chrupkach, frytkach, pieczywie czy ciastkach.

To co, dasz się skusić na filiżankę kawy zbożowej?

Źródła: www.poradnikzdrowie.pl
Fotografie: www.pikist.com