Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianie

Walcz ze stresem. Badanie wykazało, że pomoże Ci w tym produkt z kuchennej szafki

Szacuje się, że ze stresem nie radzi sobie nawet 20% światowej populacji. Nic więc dziwnego, że coraz częściej traktuje się stres w kategoriach choroby cywilizacyjnej XXI wieku. Niestety, skutki przewlekłego stresu mogą być tragiczne, dlatego tak ważne jest, aby nauczyć się z nim walczyć. Okazuje się, że możemy to zrobić bez wychodzenia z domu, bowiem to właśnie tam, a dokładniej w kuchennej szafce przechowuje „niecodzienne lekarstwo” do walki ze stresem.

Czym jest stres?

Stres to stan fizjologiczny, reakcja organizmu na różnego rodzaju doświadczenia i zdarzenia, które mają najczęściej w naszej ocenie nieprzyjemny charakter. Krótkotrwały stres sam w sobie ma wspomagać organizm w radzeniu sobie z trudnościami i z reguły jest korzystny dla organizmu. Ludzki organizm wydziela wówczas hormony, głównie adrenalinę i noradrenalinę, co skutkuje m.in. szybszym biciem serca i wzrostem ciśnienia krwi. W ten sposób organizm przystosowuje się do zmian w otoczeniu, staje się bardziej czujny i zwiększa możliwości organizmu w sytuacji zagrożenia. Problem pojawia się, kiedy czynniki wywołujące stres występują ze zwiększoną częstotliwością, a bowiem długotrwały stres potrafi być wyjątkowo niebezpieczny.

Długotrwały, przewlekły stres w pierwszej kolejności przekłada się na obniżenie nastroju i pogorszenie samopoczucia. Mogą wystąpić takie objawy, jak bóle głowy, migreny, bóle brzucha, tiki nerwowe czy rozdrażnienie. Cierpi na tym również pracujący na wysokich obrotach układ krążenia, co może prowadzić do nadciśnienia, a nawet zawału serca, a także układ trawienny, który może zaostrzyć chorobę wrzodową czy sprzyjać wystąpieniu zespołu jelita nadwrażliwego. Przewlekły stres to również i przede wszystkim szkody na zdrowiu psychicznym, które objawiają się problemami ze snem czy trudnościami w koncentracji. Nieleczony, przewlekły stres może prowadzić również do zaburzeń lękowych, a te z kolei mogą przerodzić się w fobię społeczną czy śmiertelnie niebezpieczną depresję.

Domowy sposób na radzenie sobie ze stresem

Badacze z Uniwersytetu w Birmingham przeprowadzili ciekawy eksperyment na grupie zdrowych mężczyzn. Każdy z uczestników badania miał do wykonanie stresujące zadanie. Różnica polegała na tym, że część badanych na 1,5h przed ukończeniem pracy dostała do wypicia kakao. Następnie naukowcy zmierzyli przepływ krwi na przedramieniu oraz aktywność układu krążenia mężczyzn. Niedługo potem odnotowano znaczące różnice.

kakao na stres
Pxhere

Co się okazało? panowie, którzy dostali kakao, mieli mniej upośledzone funkcje naczyń krwionośnych- przepływ krwi w ich organizmach był sprawniejszy.

Jak to wytłumaczyć?

Flawonole znajdujące się w kakao mają bardzo pozytywny wpływ na serce i cały układ sercowo-naczyniowy. Warto wzbogacić codzienną dietę nie tylko w nieprzetworzone kakao, ale także bogate we flawonole owoce i warzywa: jabłka, czarne winogrona, jeżyny, wiśnie, maliny, gruszki i warzywa strączkowe. Substancje te znajdziemy też w zielonej herbacie – podpowiada dr Catarina Reindero, główna autorka badania

kakao na stres
Pxhere

Inne sposoby na radzenie sobie ze stresem

Czynnikami, które mogłyby pomóc nam zredukować poziom stresu, podzielił się trener osobisty Connie Stetler. Oto kilka z nich:

  • weź codziennie przynajmniej sześć głębokich oddechów, dzięki czemu rozluźnisz ciało i oczyścisz umysł,
  • wykonuj 3-4 razy w tygodniu ćwiczenia, które przyśpieszą puls,
  • codziennie dawaj kilkanaście pocałunków dziecku lub domowemu zwierzątku,
  • dwa, trzy razy w tygodniu wykonuj przez kilka minut ćwiczenia siłowe,
  • sypiaj 8 godzin/dobę,
  • pij codziennie 8 szklanek wody,
  • przynajmniej raz dziennie powiedz bliskiej osobie, że ją kochasz
Źródła: PAP Life
Fotografie: pixabay.com