Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowie

Jeśli zmagasz się z wysokim ciśnieniem krwi, jedz… jogurt. Badacze nie pozostawiają złudzeń

Ciśnienie krwi jest niezwykle ważnym parametrem oceniającym stan zdrowia człowieka. Zbyt wysokie niszczy organizm. Niestety, jest ono plagą wśród Polaków. Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia w 2018 r. w Polsce żyło 9,9 mln dorosłych osób z nadciśnieniem, czyli prawie co trzecia dorosła osoba w Polsce. Niestety, wysokie ciśnienie krwi niesie za sobą mniej lub bardziej poważne konsekwencje zdrowotne, dlatego tak ważne jest, aby dbać o jego odpowiedni poziom, a w razie konieczności starać się je obniżyć.

Jednym z produktów, któremu można przypisać tę właściwość, jest… jogurt, co wykazały badania University of South Australia.

Jeśli zmagasz się z wysokim ciśnieniem krwi, jedz… jogurt. Badacze nie pozostawiają złudzeń
Flickr

Właściwości jogurtu

Zacznijmy od tego, jak w ogóle powstaje jogurt. Jogurt powstaje przez dodanie bakterii do mleka. Następnie mleko fermentuje, a rezultatem jest wysoce odżywcza żywność bogata w dobre dla zdrowia bakterie probiotyczne. To one przyczyniają się do utrzymania flory bakteryjnej jelit w prawidłowej kondycji i mogą leczyć takie dolegliwości jak zespół jelita drażliwego. Ponadto jogurt jest świetny na trawienie. Wysoka zawartość wapnia i białka w jogurcie z kolei może wpłynąć na poprawę struktury kości i ich wzmocnienie, jeśli tylko jest on spożywany regularnie.

Na tym jednak nie koniec zalet ze spożywania jogurtów. Kolejna może dla wielu nie lada zaskoczeniem, a potwierdziły ją badania.

600+ darmowych obrazów z kategorii Jogurt i Zdrowy - Pixabay

Zespół naukowców zbadał związek między spożyciem jogurtu a poziomem ciśnienia krwi

W badaniu wzięło udział 915 dorosłych osób, których średnia wieku wynosiła 62,1 lat. Ponad 60% badanych miało wysokie ciśnienie krwi zdefiniowane jako 140/90 mmHg. Ciśnienie reszty było na prawidłowym poziomie – prawidłowe ciśnienie krwi u dorosłego człowieka to mniej niż 140 mm Hg ciśnienia skurczowego i mniej niż 90 mm Hg rozkurczowego. W celu uzyskania jak najbardziej wiarygodnych wyników badania, oprócz ciśnienia uwzględniono również takie czynniki jak wiek, płeć, wykształcenie, wskaźnik masy ciała, poziom cholesterolu, poziom cukru we krwi, aktywność fizyczną i kilka innych zmiennych. Co się okazało?

U osób, które regularnie spożywały jogurt, zaobserwowano niewielkie, ale statystycznie istotne obniżenie skurczowego ciśnienia krwi u osób z wysokim ciśnieniem krwi. Naukowcy doszli do wniosku, że spożywając zaledwie dwie porcje jogurtu tygodniowo można zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia o 20%. U osób z prawidłowym ciśnieniem krwi zmian nie zaobserwowano.

Jeśli zmagasz się z wysokim ciśnieniem krwi, jedz… jogurt. Badacze nie pozostawiają złudzeń
Wikimedia Commons

UWAGA! Badanie dotyczyło wpływu jogurtu naturalnego na ciśnienie krwi. Niestety, większość jogurtów smakowych ma bardzo dużą zawartość cukru, przez co istnieje duże prawdopodobieństwa, że wnioski naukowców nie byłyby tak optymistyczne. Musisz wiedzieć, że niektóre w jogurtów owocowych tak naprawdę wcale nie zawierają owoców – są one zastąpione sztucznym aromatem – a ich barwa niejednokrotnie jest skutkiem zastosowania nie zawsze naturalnych, zdrowych i bezpiecznych barwników.

Co wywołuje wysokie ciśnienie?

  • predyspozycje genetyczne,
  • nadwaga i otyłość,
  • nadmierne spożycie soli i alkoholu,
  • palenie papierosów,
  • siedzący tryb życia,
  • niekontrolowany lęk

Jakie są objawy nadciśnienia?

  • często zlokalizowane w okolicach karku bóle głowy, którym towarzyszy zmęczenie,
  • zawroty głowy,
  • dzwonienie w uszach,
  • palpitacje,
  • powtarzające się krwotoki z nosa,
  • senność
  • drętwienie lub mrowienie w stopach lub rękach

Jak kontrolować ciśnienie krwi?

  • dbaj o prawidłową masę ciała,
  • uważaj na słoną żywność,
  • spożywaj ryby 2-3 razy w tygodniu,
  • spożywaj owoce i warzywa bogate w błonnik i antyoksydanty,
  • ogranicz spożycie tłuszczu,
  • ogranicz spożycie alkoholu (zrezygnuj z alkoholu),
  • poświęć co najmniej 20 minut dziennie na aktywność fizyczną,
  • unikaj ciężkich ćwiczeń siłowych,
  • rzuć palenie,
  • uważaj na chroniczny stres,
  • przede wszystkim przestrzegaj zaleceń lekarza
Źródła: zdrowie.wprost.pl, pacjent.gov.pl