×

Jeżeli pozwalasz maluchowi bawić się smartfonem lub tabletem, konsekwencje mogą być opłakane

Coraz częściej zdarza się, że gdy rodzice potrzebują chwili wytchnienia wręczają maluchowi tablet lub telefon, aby miał się czym zająć. Niestety, cena za stosowanie tego rozwiązania może być niezwykle wysoka…

Istnieje kilka dobrych argumentów przemawiających za dostępem do elektroniki dla dzieci. Przecież istnieją gry edukacyjne rozwijające u dzieci różnorodne umiejętności. Niestety, ta korzyść wydaję się być mało znacząca patrząc na liczbę napływających wyników badań, które alarmują, że kontakt dzieci z ekranami opóźnia ich rozwój poznawczy. Dzieci spędzają średnio aż 7 godzin dziennie korzystając z mediów elektronicznych. Dane pokazują, że już dla dwulatki regularnie grają w gry na tabletach.

Czas między 1 a 3 rokiem życia jest kluczowy

Lekarze określają czas między 1 a 3 rokiem życia jako okres krytyczny, ponieważ właśnie wtedy mózg znajduje się w fazie najbardziej intensywnego rozwoju. Do prawidłowego rozwoju mózgu maluch potrzebuje odpowiedniej stymulacji z otoczenia. Tablety są natomiast czynnikiem nienaturalny, zakłócający prawidłowy rozwój.

Mózg nie działa na pełnych obrotach

Niestety, ale spowodowane użytkowaniem elektroniki nieprawidłowości są permanentne. Tablety stanowią dla mózgu dziecka swoistą drogę na skróty. U malucha, któremu czyta się bajkę, pracuje wyobraźnia, przekształca ono usłyszane słowa, wizualizuje historię, a podążanie za fabułą opowiadania wymaga od niego wysiłku mentalnego.

Zupełnie innym przypadkiem jest oglądanie bajki na tablecie, laptopie czy smartfonie: nie ma znaczenia czy niesie za sobą przesłanie i czy jest edukacyjna, umysł pociechy rozleniwia się podążając za bodźcem wzrokowym.

Pojawiają się problemy w kontaktach

Lekarze alarmują, że maluch spędzający godziny z tabletem nie rozwija się prawidłowo w aspekcie społecznym. Ma on za mało czasu na rozmowy z rodziną i znajomymi. Nie doświadcza rzeczy, z których wnioski mogą się przydać na przyszłość. Kuleją też zdolności z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Specjaliści tłumaczą, że płat czołowy, który odpowiedzialny jest za pojmowanie interakcji społecznych kształtuje swoje umiejętności we wczesnym dzieciństwie podczas obcowania z innymi, a nie w trakcie obserwowania na ekranie jak rozmawiają ze sobą postaci z bajki.

 

Dzieci powinny jak najwięcej czasu spędzać bez smartfonów, tabletów i komputerów. Najważniejsze, aby izolować dzieci od urządzeń elektronicznych do ukończenia 3 roku życia, gdyż to kluczowy czas dla ich rozwoju.

Może Cię zainteresować