Kategorie Odżywianie

Jesz tuż przed snem? Oto cenne wskazówki, które mogą uchronić Cię przed konsekwencjami

Wracasz do domu późnymi wieczorami, a jedyne, o czym w tym czasie marzysz, to syty posiłek? Posiłek przed snem, który staje się swego rodzaju rutyną. W świecie „fit” panuje przekonanie, że jedzenie tuż przed położeniem się do łóżka zakłóca trawienie, sen, a w konsekwencji może prowadzić do przybrania masy ciała w postaci zbędnej tkanki tłuszczowej. Jak to wygląda w rzeczywistości?

Jedzenie przed snem nie wpływa na proces trawienia, ale…

Trawienie to dość złożony proces, który rozpoczyna się już w jamie ustnej, następnie przechodzi przez przewód pokarmowy do żołądka, jelita cienkiego i grubego, gdzie trafiają „resztki lub odpady”. Wszystkie te procesy zachodzą w naszym organizmie automatycznie.

To nie jest tak, że trawienie wyłącza się podczas snu – mówi dr David Poppers, doktor medycyny i profesor gastroenterologii w NYU Langone Medical Center

Pexels

Warto mieć jednak na uwadze, że skurcze mięśni i praca żołądka spowalnia podczas snu (spada również poziom kortyzolu i tętno), a co za tym idzie obfity posiłek skonsumowany na chwilę przed położeniem się spać może powodować mdłości i wybudzić Cię w środku nocy. Dla przykładu niektóry potrawy czy napoje bogate w kofeinę lub alkohol utrudniają zasypianie, podczas gdy lasagna czy lody czekoladowe mogą wywołać refluks kwasowy u osób, które są podatne na tę dolegliwość.

Oczywiście nie oznacza to, że powinieneś unikać jedzenia przed snem, kiedy jesteś głodny – pusty żołądek może nie pozwolić Ci zasnąć. Nie mniej jednak eksperci sugerują, aby starać się, żeby odstęp pomiędzy ostatnim posiłkiem, a snem wynosił co najmniej 2 godziny.

Flickr

Objadanie się tuż przed snem może nieść bardzo negatywne konsekwencje

Są badania, które pokazują, że regularne obżeranie się na chwilę przed położeniem się spać, może mieć bardzo negatywny wpływ na nasz stan zdrowia. Jedzenie przed snem jest bowiem powiązane z zespołem metabolicznym – zespołem powiązanych ze sobą elementów, mogących zwiększać ryzyko zachorowania na miażdżycę i cukrzycę typu 2. Badania przeprowadzone na ludziach pracujących na nocnych zmianach pokazują, że są oni bardziej narażeni na zapalenia, stres i choroby sercowo-naczyniowe.

Flickr

Złota rada: Jedzenie przed snem. Jaki posiłek będzie najlepszym wyborem?

Dr Michael Ormsbee przyznaje, że lekkie, bogate w białko „przekąski na dobranoc” są idealnym rozwiązaniem na ostatni posiłek. Według badań przeprowadzonych przez doktora i opublikowanych w British Journal of Nutrition, ludzie, którzy jedli 30 gramów białka około 30 minut przed snem, przyspieszyli metabolizm i byli mniej głodni następnego ranka.

Za wszelką cenę staraj się natomiast unikać obfitych i wysokokalorycznych posiłków tuż przed snem.

Źródła: www.menshealth.com, 5mindlazdrowia.pl
Fotografie: www.flickr.com