Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowie

Badania kliniczne dały odpowiedź na pytanie, jak przyspieszyć spalanie tłuszczu

Każdy, kto próbował zrzucić nieco dodatkowych kilogramów, wie, jak wielu wyrzeczeń i poświęcenia to wymaga. Oczywiście, są wśród nas ludzie, którym przychodzi to z łatwością. Takie osoby nie mają problemów z odstawieniem „słodkiego”, ograniczeniem posiłków czy zmotywowaniem się do kolejnych treningów. Bez względu jednak na to, czy zaliczasz się do tej grupy osób czy nie, zespół dietetyków odkrył przed nami wyniki badania klinicznego, które dają odpowiedź na pytanie, jak przyspieszyć spalanie tłuszczu. Ta cenna informacja może Ci to znacznie ułatwić!

Pandemia COVID-19

Pandemia COVID-19 wywróciła nasze życie społeczne i kulturalne do góry nogami. Cierpi na tym zarówno nasza kondycja psychiczna jak i fizyczna. Zamknięte siłownie, baseny, udzielający się stres, przesiadywanie w domu i związane z tym podjadanie nie sprzyja naszemu zdrowiu i sylwetce.

Vector fat body weight loss N4 free image

Szacuje się, że w czasach pandemii przytył już co czwarty Polak. To wniosek z najnowszego raportu Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego.

Z moich obserwacji wynika, że średnio przybyło od dwóch do pięciu kilogramów – przyznała w rozmowie z RMF FM kilka tygodni temu dietetyk kliniczny doktor Hanna Stolińska

Pamiętajmy, że dodatkowe kilogramy prowadzące do nadwagi lub otyłości mogą nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje dla naszego zdrowia m.in. znacznie zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Ograniczenie liczby spożywanych kalorii i aktywność fizyczna, zwłaszcza ta trwająca dłużej niż pół godziny, jest więc w tym przypadku bardzo ważna.

Czy jest coś jeszcze, co może pomóc nam spalić zbędną tkankę tłuszczową?

Badania kliniczne dały odpowiedź na pytanie, jak przyspieszyć spalanie tłuszczu
Pxhere

Spalanie tłuszczu jest to zagadnienie, którym zajął się zespół dietetyków z Centrum Żywienia, Ćwiczeń i Metabolizmu na Uniwersytecie Bath

Badacze postanowili przyjrzeć się czynnikom, które wpływają na szybsze spalanie tłuszczu podczas uprawiania sportów wytrzymałościowych – biegania, długich spacerów, jazdy na rowerze itd..

Jedno z wcześniejszych badań wykazało, że sportowcy wytrzymałościowi, a więc startujący w zawodach długodystansowych, szybko wyczerpują zapasy węglowodanów. W konsekwencji organizm zaczyna zamieniać rezerwę tłuszczu w energię. Po jakim czasie trwania wysiłku zaczynamy czerpać energię z tłuszczy? Zdania na ten temat są podzielone, bowiem zależy to od wielu czynników. Jedni mówią, że tłuszcz zaczyna się spalać po 20 minutach treningu, inni, że po 15, jeszcze inni zaś przekonują, że dopiero po 30-40 minutach poruszamy rezerwy zmagazynowane w tkance tłuszczowej.

Badania kliniczne dały odpowiedź na pytanie, jak przyspieszyć spalanie tłuszczu
Pixy

Wyniki pierwszego badania zostały opublikowane na łamach „International Journal of Sport Nutrition & Exercise Medicine”

W badaniu wzięło udział 73 osoby, w skład których wchodziło 41 mężczyzn i 32 kobiety w wieku od 19 do 63 lat. Podczas testu sprawnościowego badacze brali pod uwagę również styl życia i czynniki biologiczne, które mogą sprzyjać spalaniu tkanki tłuszczowej. Co się okazało? Kobiety, które były aktywne fizycznie, niezależnie od wieku, szybciej spalały tkankę tłuszczową podczas ćwiczeń.

W innym badaniu, którego wyniki opublikowano w czasopiśmie „Experimental Physiology”, naukowcy postanowili sprawdzić, jakie czynniki w mięśniach i tkance tłuszczowej przekładają się na szybsze spalanie tłuszczu. Do jakich wniosków doszli? Zauważono, że białka mięśniowe, które są odpowiedzialne za rozkładanie zmagazynowanego tłuszczu na mniejsze kwasy tłuszczowe, a także białka biorące udział w transporcie do mitochondriów w mięśniach, poprawiają zdolność do spalania tłuszczu w organizmie. Badanie nie dało niestety odpowiedzi na pytanie, dlaczego kobiety spalają zwykle więcej tłuszczu niż panowie.

Badania kliniczne dały odpowiedź na pytanie, jak przyspieszyć spalanie tłuszczu
Pixabay

Jak przyspieszyć spalanie tłuszczu?

To pytanie, na które wiele osób pragnie poznać odpowiedź. Niewątpliwie kluczowy będzie deficyt kaloryczny. Jest jednak coś jeszcze, a mianowicie spożywanie tłuszczu jako preferowanego źródła paliwa. Taki sposób żywienia ma chronić przed nadmiernym wzrostem masy ciała i zapewniać odpowiednie zarządzanie wagą.

Kontrola wagi głównie polega na równowadze energetycznej, więc aby schudnąć, musimy spożywać mniej kalorii, niż zużywamy podczas metabolizmu spoczynkowego i aktywności fizycznej. Niemniej osoby wykazujące większą zdolność do spalania tłuszczu jako źródło paliwa wydają się być w pewnym stopniu chronione przed przyszłym przyrostem masy ciała. Może to mieć związek z tym, jak spalanie tłuszczu wpływa na spożycie żywności i wydatki energetyczne – podsumował współautor dr Javier Gonzalez

Źródła: Medical Express
Fotografie: pxhere.com