Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessĆwiczeniaZdrowie

Wcale nie 10 000 kroków dziennie. Badacze podają nową liczbę dla maks. korzyści zdrowotnych

Powszechnie utarło się, że dla lepszego zdrowia i samopoczucia powinniśmy robić 10 000 kroków dziennie. Oczywiście jest to liczba umowna, bowiem nie ma jednej, magicznej liczby kroków, która byłaby wyznacznikiem dla wszystkich. Nie mniej jednak, liczby w tym przypadku doskonale oddają to, jak wyglądają nasze kolejne dni – czy spędziliśmy większość czasu za biurkiem czy może wręcz przeciwnie, w terenie.

Wcale nie 10 000 kroków dziennie. Badacze podają nową liczbę dla maks. korzyści zdrowotnych
Public Domain Pictures

Chodzenie sprzyja zdrowiu

10 000 kroków dziennie to według wielu osób liczba kroków, która ma służyć poprawie naszego zdrowia i są na to dowody, że tak właśnie jest. W ostatnich latach przeprowadzono szereg badań, które wykazały, że codziennie podejmowanie określonej liczby kroków wiąże się z mniejszym ryzykiem przedwczesnej śmierci. Oczywiście, każda analiza jest nieco inna i pozwala na wyciągnięcie nieco innych wniosków.

Nasuwa się jednak pytanie, czy już mniejsza liczba kroków nie wystarczy, aby osiągnąć podobne rezultaty? Okazuje się, że tak…

Wcale nie 10 000 kroków dziennie. Badacze podają nową liczbę dla maks. korzyści zdrowotnych
Pixabay

Badanie

W najnowszym badaniu pod kierownictwem Amandy Paluch z University of Massachusetts wzięło udział 2000 osób w średnim wieku wynoszącym nieco ponad 45 lat. Każdy z badanych nosił specjalne urządzenia, które miały za zadanie śledzić dzienną liczbę kroków i tempo (intensywność) chodzenia.

Eksperyment rozpoczął się w 2005 roku, a uczestnicy byli obserwowani w regularnych odstępach czasu do 2018 roku. I choć ze względu na obserwacyjny charakter badania raczej nie należy wyciągać żadnych, jednoznacznych wniosków, badacze wskazali na zależność pomiędzy poziomem aktywności, a wynikami zdrowotnymi badanych.

Naukowcy zauważyli, że osoby wykonujące co najmniej 7000 kroków dziennie były o około 50 do nawet 70% mniej narażone na przedwczesną śmierć w porównaniu do osób, które wykonywały mniej niż 7000 kroków dziennie. Intensywność chodu nie miała w tym przypadku istotnego znaczenia.

Vector image of steps of a walking human | Public domain vectors

Zauważono również, że wykonywanie ponad 10 000 kroków dziennie nie przekładało się na większe korzyści zdrowotne (jeszcze większe ograniczenie ryzyka przedwczesnej śmierci).

Cóż, prób 7 000 kroków jest zdecydowanie łatwiejszym celem do osiągnięcia niż 10 000 kroków.

Jak robić więcej kroków?

Żyjemy w czasach, gdzie wielu z nas prowadzi siedzący tryb życia. W konsekwencji robimy zaledwie 4, 3, a nawet 2 tys. kroków dziennie, co zdecydowanie nie służy naszemu zdrowiu. Warto więc zastanowić się, co zrobić, aby więcej chodzić. Mamy kilka propozycji:

  • wychodź na poranne spacery,
  • ustaw przypomnienia w telefonie,
  • chodź podczas rozmów przez telefon,
  • wybieraj schody zamiast windy,
  • parkuj nieco dalej, aby się przespacerować

Jeśli nie wiesz ile kroków dziennie robisz, obliczy to za Ciebie specjalna aplikacja w telefonie lub zegarek, który kupisz za kilkadziesiąt złotych. Pamiętaj, aby zawsze mieć go na ręku, kiedy wstajesz z fotela – liczą się wszystkie kroki. Nawet te po kolejną filiżankę kawy.

Swoją drogą ile kroków już dzisiaj zrobiłeś? 🙂

Źródła: www.sciencealert.com
Fotografie: stocksnap.io