Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowie

Nie przesadzaj z czerwonym mięsem. Eksperci określili bezpieczną, tygodniową dawkę

Przeciętny Polak nie wyobraża sobie życia bez mięsa, w tym mięsa czerwonego, które pozyskiwane jest ze zwierząt hodowlanych oraz łownych. Nie od dziś wiadomo jednak, że czerwone mięso może negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie, zwłaszcza, jeśli jemy go naprawdę sporo. Niestety, Polacy potrafią nawet trzykrotnie przekroczyć limit, o którym mówią eksperci.

ile czerwonego mięsa
Pxhere

Czerwone mięso

Do czerwonego mięsa zaliczamy wieprzowinę, wołowinę, baraninę, koninę, kozinę, sarninę, cielęcinę, jagnięcinę, dziczyznę i mięso z osła. Jest więc nie lada pokusą ze względu na swoje walory smakowe – wielu nie potrafi się im oprzeć! Czerwone mięso zawiera spore ilości łatwo przyswajalnego, pełnowartościowego białka, które jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. To również świetne źródło witamin z grupy B, żelaza czy cynku. Jak widzisz, zalet spożywania czerwonego mięsa jest naprawdę sporo. Niestety, nie brakuje również minusów, przez co zaleca się jego ograniczenie.

ile czerwonego mięsa
Pxhere

Czerwone mięso może negatywnie wpływać na nasze zdrowie

Polacy jadają bardzo dużo czerwonego mięsa, w związku z tym uznaliśmy za stosowne poruszenie kwestii potencjalnej szkodliwości produktów spożywczych na bazie czerwonego mięsa.

Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem zauważa związek pomiędzy spożywaniem czerwonego mięsa, a zachorowalnością na nowotowory, zwłaszcza nowotwory jelita grubego, trzustki, żołądka czy gruczołu krokowego. Global Burden of Disease Procjet szacuje, że dieta bogata w czerwone mięso odpowiada za nawet 50 tys. zgonów z powodu nowotworów rocznie! Przerażające, prawda?

ile czerwonego mięsa
Pxhere

Ryzyko zachorowania jest jeszcze większe, kiedy w naszym jadłospisie często występuje przetworzone czerwone mięso. Niektórzy twierdzą, że jest one bardziej rakotwórcze niż azbest! Przetworzone mięso to mięso wędzone, solone, suszone czy konserwowane w inny sposób. Do tego grona zaliczymy więc boczek, kiełbasy, parówki, szynka, salami czy pepperoni. W przypadku wędlin ryzyko wydaje się być wyższe ze względu na dodatki w postaci azotanów i azotyny.

Bezpieczna ilość czerwonego mięsa

To, że regularne jadanie większych ilości czerwonego mięsa może poważnie szkodzić naszemu zdrowiu, nie oznacza, że nie powinniśmy jeść go wcale. Wystarczy spojrzeć na właściwości, o których napisaliśmy wcześniej. Jest jednak pewna granica, której nie powinniśmy przekraczać. Eksperci zalecają, by sięgać po czerwone mięso

Mieścisz się w tej normie?

Źródła: Medonet
Fotografie: pxhere.com