Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieSuperfoodsZdrowe zakupyZdrowie

Ugotowałaś jajko i okazało się, że żółtko stało się zielone? To całkiem możliwe!

Jajka to nieodłączny element zbliżających się wielkimi krokami Świąt Wielkanocnych. Niebawem znajdą się więc niemal w każdym domu. I choć przez pewien czas znajdowały się na liście produktów, których spożycie należy znacznie ograniczyć ze względu na dużą zawartość cholesterolu, na dzień dzisiejszy wydają się najlepszym wzorcem białka, jakie możemy dostarczyć organizmowi.

Jajka to istna i naturalna skarbnica witamin i minerałów

Jajka są bogate w witaminy A, E, D, K, B2, B12 i takie składniki, jak fosfor, sód, potas, wapń, żelazo, magnez, miedź, cynk, selen, luteinę czy beta-karoten.

Ugotowałaś jajko i okazało się, że żółtko stało się zielone? To całkiem możliwe!
Wallpaper Flare

Sposoby przygotowania jajek

Jajka możemy przygotować na wiele różnych sposobów – niektórzy jedzą surowe, dodają do ciast, inni smażą, a jeszcze inni gotują i to właśnie na tym ostatnim sposobie przygotowania chcielibyśmy się dzisiaj skupić. W końcu lada moment Wielkanoc, a wtedy serwujemy je głównie ugotowane z różnego rodzaju dodatkami. Choć wydawać by się mogło, że nie ma nic łatwiejszego niż ugotowanie jajek, okazuje się, że zrobienie tego we właściwy sposób wcale nie jest takie oczywiste.

four boiled eggs free image | Peakpx
Peakpx

Jak we właściwy sposób ugotować jajko?

Ile minut powinniśmy gotować jajka, aby żółtko było idealnie ugotowane, a ile, żeby było płynne, podczas gdy białko będzie miało stałą konsystencję? Przyjrzyjmy się tym wyliczeniom z bliska.

Jajko na miękko gotowane 3-5 minut

Gotując jajko przez 3-5 minut otrzymamy tzw. jajko na miękko. Co to oznacza? Otóż białko będzie lekko ścięte. Możesz mieć również pewność, że żółtko wciąż pozostanie płynne.

Jajko w koszulce gotowane 3-4 minuty

Aby otrzymać tzw. jajko w koszulce należy pamiętać, aby dodać do wody ocet i dobrze ją posolić. Na samym gotowaniu w tym przypadku jednak nie koniec. W pierwszej kolejności należy ostrożnie wybić jajko na talerzyk i wylać do bulgocącej wody. Będziesz potrzebować także łyżkę, którą zagarniesz i owiniesz białko wokół żółtka formując w ten sposób swego rodzaju kulę. Białko powinno być ścięte, a żółtko płynne – podobnie jak w przypadku jajka gotowanego ma miękko. Przygotowane w ten sposób jajko w koszulce świetnie się sprawdzi jako dodatek do tostów.

Jajko mollet gotowane 4-5 minut

Aby otrzymać jajko mollet, należy gotować jajko przez około 4-5 minut. Taki czas pozwoli na uzyskanie ściętego białko i półpłynnego żółtka, czym charakteryzuje się właśnie jajko mollet.

Jajko na twardo gotowane 8-10 minut

Gotujesz jajko między 8-10 minut? Otrzymasz jajko na twardo, które jest bardzo praktyczne, bowiem możliwości na jego wykorzystanie jest mnóstwo. Wszystko ze względu na konsystencję żółtka i białka, które możemy dowolnie kroić lub faszerować.

Gotowanie powyżej 10 minut

W przeciwieństwie do wody, jajka można „przegotować”. Zbyt długie gotowanie sprawi, że żółtko zzielenieje. Co prawda nie jest szkodliwe dla zdrowia, ale z pewnością wygląda nieapetycznie. Skąd bierze się zielona barwa? Otóż siarkowodór wchodzi w reakcję z żółtkiem i w konsekwencji w połączeniu ze zbyt długą stycznością z wrzącą wodą zabarwia je na zielono.

Ugotowałaś jajko i okazało się, że żółtko stało się zielone? To całkiem możliwe!
Wikimedia Commons

Co warto wiedzieć?

Spożycie 100 g gotowanych jajek dostarcza około 155 kcal – 11 g tłuszczu, 1 g węglowodanów i aż 13 g białka. Liczne badania pokazują, że zarówno osoby zdrowe, jak i te obciążone ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych, mogą odnieść korzyści ze spożywania jajek, o ile zachowane są przy tym warunki ogólnie zdrowej diety.

A Ty ile czasu gotujesz jajka? Które z wyżej wymienionych należą do Twoich ulubionych?

Ile jajek można bezpiecznie zjeść, by dodać sobie zdrowia?

Źródła: www.fakt.pl, 5mindlazdrowia.pl