Kategorie Zdrowie

Gorąca kąpiel ma podobny wpływ na organizm co bieganie. Ten fenomen wyjaśnili naukowcy

Prawda jest taka, że na aktywność fizyczną nie zawsze znajdujemy czas lub (co gorsza) nie zawsze nam się chce, co może odbić się zarówno na naszym zdrowiu jak i sylwetce. Statystyki są w tym przypadku nieubłagane. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podaje, że aż 1/4 dorosłych osób poświęca na aktywność fizyczną zbyt mało czasu i uwagi. W przeciwieństwie do aktywności fizycznej praktycznie każdy lubi od czasu do czasu wziąć gorącą kąpiel. Zwłaszcza po ciężkim dniu nie ma chyba nic bardziej relaksującego. Jak się jednak okazuje, jedno i drugie ma ze sobą wiele wspólnego. Co prawda gorąca kąpiel nie zastąpi aktywności fizycznej, ale podobnie wpływa na ludzki organizm.

gorąca kąpiel jak bieganie

„Weź gorącą kąpiel, wszystkie problemy przejdą jak ręką odjął”

„Weź gorącą kąpiel, wszystkie problemy przejdą jak ręką odjął”. Do Ciebie też tak mówili rodzice lub dziadkowie? Czy faktycznie gorąca kąpiel jest środkiem na całe zło? A może to zwykłe widzi mi się naszych przodków? Badania w tym zakresie są prowadzone już od kilku dekad i jesteśmy coraz bliżej poznania finalnej odpowiedzi.

gorąca kąpiel jak bieganie
Flickr

Sauna lub gorąca kąpiel są świetną alternatywą

Pasywne pocenie się to pocenie się bez wykonywania aktywności fizycznej. Doprowadzić do takiego stanu możemy np. poprzez gorącą kąpiel lub wizytę w saunie. Co ciekawe, badacze wykazali, że podobnie jak w przypadku treningu cardio o niskiej intensywności np. średnio wymagającego spaceru, joggingu czy jazdy na rowerze, pasywne pocenie się pomaga zmniejszyć m.in. ryzyko chorób układu krążenia. W każdym z tych przypadków temperatura ciała się podnosi, zaczynamy odczuwać gorąco, pocić się, a w konsekwencji serce bije nieco szybciej.

gorąca kąpiel jak bieganie
Wikimedia Commons

Przyjrzyjmy się badaniu, którego wyniki opublikowano na łamach Journal of Applied Physiology.

Autor badania Charles James Steward podzielił grupę ochotników na dwie mniejsze grupy. Pierwsza grupa spędziła określony okres czasu biorąc gorącą kąpiel. Druga grupa w tym czasie miała za zadanie pedałować na rowerach. Okazało się, że wzrost temperatury ciała i tętna w obu przypadkach był do siebie bardzo zbliżony.

Jest jednak coś jeszcze o czym musimy pamiętać. Długie kąpiele czy regularne wizyty w saunie nie zastąpią w pełni korzyści płynących z aktywności fizycznej. W tym przypadku zalet wydaje się być zdecydowanie więcej, jak chociażby kształtowanie siły, kondycji czy przede wszystkim sylwetki.

Gorące kąpiele lub pobyt w saunie będą z kolei świetnym uzupełnieniem dla naszej aktywności fizycznej.

Źródła: www.sciencealert.com