Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianie

Frutarianizm – żywienie wyłącznie owocami – może być niebezpieczne. Ekspert nie pozostawia złudzeń

Choć ciężko wyobrazić sobie dobrze zbilansowaną, zdrową dietę bez owoców, żywienie się wyłącznie owocami (frutarianizm) może być skrajnie niebezpieczne dla naszego zdrowia. Potwierdzają to badania.

Diety cieszące się dużą popularnością

W ostatnich latach diety roślinne bardzo zyskały na popularności – praktycznie każdy z nas zna dzisiaj jakiegoś wegetarianina lub weganina. Do tego dochodzi wiele odmian diet wegetariańskich, np. fleksitarianizm to elastyczna dieta wegetariańska, która dopuszcza okazjonalne jedzenie mięsa. Owowegetarianizm z kolei dopuszcza spożywanie jaj. Jest tego naprawdę sporo…

Wiele „odłamów diet” możemy znaleźć również w przypadku weganizmu, który całkowicie wyklucza spożywanie produktów odzwierzęcych. Na uwagę zasługuje tutaj witarianizm, który opiera się na spożywaniu głównie surowych warzyw i owoców, a także jeszcze bardziej restrykcyjny i kontrowersyjny frutarianizm – spożywanie samych owoców. Dziś chcielibyśmy się skupić na tej ostatniej.

Frutarianizm – żywienie wyłącznie owocami – może być niebezpieczne. Ekspert nie pozostawia złudzeń
Wikimedia Commons

Na czym polega frutarianizm?

Czym tak naprawdę jest frutarianizm? Ciężko znaleźć jednoznaczną definicję tego sposobu żywienia, natomiast zwolennicy frutarianizmu przekonują, że człowiek został stworzony do jedzenia surowych owoców (niekiedy także i warzyw). Wielu z nich utrzymuje, że mówimy o frutafianizmie w momencie, kiedy surowe owoce stanowią od 55 do 75% przyjmowanych pokarmów. Resztę również stanowią owoce, jednak są to już owoce gotowane, pieczone lub owoce w postaci soków, musów, koktajli. Są też tacy, którzy wprowadzają do swojego menu zboża, orzechy czy oleje utrzymując zasadę 80-10-10 (80% kcal stanowią owoce, 10% kcal białko, 10% kcal tłuszcze).

Frutarianizm – żywienie wyłącznie owocami – może być niebezpieczne. Ekspert nie pozostawia złudzeń
Pxfuel

Czy spożywanie samych owoców, które są nieodłącznym elementem odpowiednio zbilansowanej diety, może być zdrowe?

Niedawne badanie wykazało, że wegetarianie są zdrowsi od mięsożerców, ale ta prawidłowość wydaje się nie znajdować potwierdzenia w przypadku frutarianizmu – twierdzi James Brown, profesor biologii i nauk biomedycznych na Uniwersytecie Aston w Birmingham

Prawda jest taka, że dieta, na którą składają się głównie owoce, może nieść ze sobą wiele problemów zdrowotnych. Dzieje się tak, ponieważ tak jednolity sposób żywienia wyklucza podstawowe grupy żywności, a co za tym idzie składniki odżywcze, których ludzki organizm tak bardzo potrzebuje do utrzymania zdrowia. Mówiąc bardziej szczegółowo, frutarianizm to dieta uboga w takie składniki, jak białko, żelazo, wapń, witaminy z grupy B, witaminę D, cynk czy bardzo cenne kwasy tłuszczowe omega-3 (dlatego niektórzy dodają do swojej diety tłuszcze). Konsekwencje niedoboru tych składników mogą być bardzo poważne. Mówi o nich prof. Brown:

Niedobór tych składników odżywczych może mieć poważne konsekwencje zdrowotne, w tym prowadzić do krzywicy i osteomalacji (rozmiękczenia kości spowodowanego niedoborem wapnia), anemii oraz problemów z mięśniami i skórą. Mówiąc prościej, owoce nie zawierają wszystkich potrzebnych organizmowi składników odżywczych

Frutarianizm – żywienie wyłącznie owocami – może być niebezpieczne. Ekspert nie pozostawia złudzeń
Wikimedia Commons

Niedobór składników odżywczych to niejedyny potencjalny problem. Trzeba tutaj również wspomnieć o wysokim poziomie zawartej w owocach fruktozie, która jest cukrem prostym. Nadmierne spożycie fruktozy może prowadzić do gromadzenia się tłuszczu w wątrobie, wykształcenia się insulinooporności i niealkoholowego stłuszczenia wątroby.

Suplementacja dostarczająca brakujących składników odżywczych może pomóc, ale może też zostać odrzucona przez osoby o ortodoksyjnych poglądach na frutarianizm. Włączenie większej ilości owoców i warzyw do zbilansowanej diety jest o wiele bezpieczniejszym i zdrowszym sposobem podejścia do konsumpcji owoców – podsumowuje prof. Brown

Podsumowując, diecie składającej się z samych owoców mówimy stanowcze nie. Zdecydowanie lepszym dla zdrowia i naszego samopoczucia rozwiązaniem jest włączenie do swojej, odpowiednio zbilansowanej diety większej ilości owoców i warzyw, jednak nie kosztem innych, cennych dla zdrowia produktów.

Źródła: theconversation.com
Fotografie: www.maxpixel.net