Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessĆwiczeniaZdrowie

Dziś obchodzimy Dzień bez Samochodu. Już jedna godzina chodzenia wzmacnia organizm

Dziś, 22 września, po raz szesnasty obchodzimy Europejski Dzień Bez Samochodu. Z tej okazji w wielu polskich miastach można korzystać z komunikacji publicznej zupełnie za darmo bez obawy, że przyjdzie nam zapłacić mandat. Warto jednak uczcić ten dzień w nieco inny sposób, a mianowicie… chodząc. Chodzenie to w końcu jedno z najlepszych, możliwych lekarstw, jakie możemy sobie zafundować nic za nie nie płacąc.

Chodzenie zalecano już w starożytności

Już Hipokrates zalecał chodzenie jako remedium na wszelkie dolegliwości ciała. Podobnego zdania był brytyjski historyk i naukowiec George Trevelyan, który uznawał chodzenie za najlepszego medyka i kierował się zasadą mówiącą: „Mam dwóch lekarzy: moją lewą i prawą nogę”. Niestety, dziś siedzący tryb życia bierze coraz częściej górę nad ruchem, przez co o zaletach chodzenia najzwyczajniej w świecie zapominamy. Z okazji tego wyjątkowego dnia postanowiliśmy Wam o nich nie co przypomnieć!

Instagram

Zalety chodzenia przez jedną godzinę dziennie

Chodzenie to podstawowa aktywność fizyczna człowieka. Jest dla nas tak oczywista, jak oddychanie. Chodzimy spacerując, uprawiając szybkie marsze lub nordic walking. Chodzimy tak naprawdę mimowolnie podczas wykonywania codziennych czynności. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, jak istotne jest ono dla naszego zdrowia.

Instagram

Chodzenie:

  • wzmacnia mięśnie i stawy,
  • usprawnia pracę serca i układu krążenia,
  • redukuje poziom stresu,
  • zwiększa odporność,
  • sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała,
  • przedłuża długość życia średnio o 4-5 lat

Specjaliści szacują, że aby czerpać z tych wszystkich zalet, wcale nie trzeba chodzić całymi dniami. Wystarczy… 1 godzina chodzenia dziennie. Jest jednak kilka warunków:

  1. Chodzenie nie powinno być przerywane siedzeniem i innymi czynnościami.
  2. W przypadku gdy Twoja kondycja nie pozwala Ci na godzinny spacer, zacznij od 15-20 minut stopniowo wydłużając czas chodzenia do godziny.
  3. Chodź regularnie.
  4. Chodź na świeżym powietrzu, aby lepiej dotlenić organizm. Jeśli nie masz takiej możliwości, w ostateczności możesz wybrać centrum handlowe lub bieżnię.
  5. Chodź w odpowiednim obuwiu, aby ułatwić pracę stawom i mięśniom.
Pxhere

Reakcja organizmu

Dlaczego mówimy akurat o jednej godzinie chodzenia? Odpowiedź znajdziesz w poniższych punktach:

  • 1 minuta chodzenia – to czas, który jest potrzebny do tego, aby tkanka tłuszczowa zaczęła się nieco rozluźniać, co sprzyja zmniejszaniu się obwodu talii w porównaniu do osób prowadzących siedzący tryb życia,
  • 2 minuty chodzenia – metabolizm przyśpiesza. W organizmie zaczynają zachodzić reakcje pozwalające komórkom rosnąć i prawidłowo funkcjonować,
  • 3 minuty chodzenia – rozpoczyna się proces normowania poziomu trójglicerydów i ciśnienia tętniczego, w przypadku gdy jesteś po posiłku,
  • 5 minut chodzenia – poprawia się Twoje samopoczucie,
  • 10-15 minut chodzenia – poprawia się zdolność do kreatywnego myślenia,
  • 15 minut chodzenia – obniża się poziom cukru we krwi, co w dłużej perspektywie czasu (regularnego chodzenia) przekłada się na zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2,
  • 20 minut chodzenia – zwiększa się gęstość kości,
  • 30 minut chodzenia – rozpoczyna się proces redukcji nadmiaru tkanki tłuszczowej (organizm zaczyna pobierać energię z tłuszczy),
  • 40 minut chodzenia – serce jest lepiej dotlenione. Regularne chodzenie przez 40 minut oddali ryzyko chorób krążenia,
  • 50 minut chodzenia – zmniejszenie stanów zapalnych w organizmie,
  • 60 minut – zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka piersi

Oczywiście podane przedziały nie są dokładne i identyczne dla każdego. Każdy organizm jest inny. Inne będzie również tempo chodu różnych osób. Nie zmienia to jednak faktu, że regularne chodzenie będzie miało zbawienny wpływ dla naszego zdrowia, samopoczucia, wyglądu zewnętrznego i kondycji

Instagram

Europejski Dzień bez Samochodu

Europejski Dzień bez Samochodu, który wypada właśnie dzisiaj, ma wspomóc idee ochrony środowiska i zmniejszyć ilość spalin wydzielanych przez auta. Pomysł na zorganizowanie Dnia bez Samochodu zrodził się co prawda już w 1973 roku, kiedy to zmagano się z kryzysem naftowym, jednak został on wcielony w życie dopiero w 1944 roku. W Polsce Dzień bez Samochodu obchodzimy natomiast dopiero od 2004 roku.

Źródła: www.poradnikzdrowie.pl