Kategorie AkupresuraMasażMedycyna naturalnaZdrowie

Części ciała, które zdradzają nasze emocje. Tłumienie ich może zrujnować zdrowie!

Podczas zakochania w brzuchu odczuwamy „motyle”. Kiedy się złościmy robi się nam gorąco w całym ciele. Natomiast gdy się czymś bardzo przejmujemy zaczyna boleć nas głowa. Jak to się dzieje, że emocje mogą wpłynąć na nasze fizyczne samopoczucie. Istnieją na to wytłumaczenia naukowe, a my spróbujemy je Wam przedstawić.

Bagaż emocjonalny

To jak radzimy sobie z naszymi problemami oddziaływuje na nasz stan zdrowia. Jak mówi jedno z powiedzeń „Wszystko zaczyna się w głowie”. Holistyczny kręgarz, dr Bradley Nelson, wytłumaczył, że tłumienie emocji powoduje wibracje i częstotliwości w określonych częściach ciała. Jeśli sobie z nimi nie poradzimy „utkną” w naszym ciele i będą powodować bóle i napięcie objawiające się różnymi chorobami. Eksperci na podstawie eksperymentów odkryli tak zwaną autonomiczną mapę odczuć cielesnych.

Miłość i szczęście odczuwamy w całym ciele

szczęście i miłość
źródło: canva

Wcześniej wspomniane „motyle w brzuchu” są efektem pobudzenia emocjonalnego, które wpływa na nasze mięśnie znajdujące się w żołądku, jelitach i pęcherzu. W przypadku odczuwania szczęścia dodatkowo zauważono wzmożone napięcie w nogach. Zarówno miłość jak i szczęście uwalniały hormony dobrego samopoczucia – dopaminę i serotoninę. Regulują one nastrój i chęci do działania.

Gniew manifestuje się najmocniej w górnej części ciała

gniew
źródło: canva

Bardzo możliwe, że to właśnie z tego powodu, podczas złości mamy ochotę w coś uderzyć. Energia emocjonalna staje się intensywna w ramionach i możemy odczuwać potrzebę jej uwolnienia. Hormonem uwalnianym podczas gniewu jest adrenalina. Powoduje napięcie mięśni i wzrost ciśnienia krwi. Badania wskazują na zależność tłumienia emocji gniewu z chorobami serca i osłabieniem układu odpornościowego.

Strach i wstręt również wpływa na górną część ciała

wstręt
źródło: canva

W sytuacji zagrożenia w naszych organizmach uwalnia się adrenalina, noradrenalina i epinefryna, hormony walki lub ucieczki. W wyniku ich działania dochodzi do spięcia mięśni i przygotowania ich nagłej reakcji. Zwiększają aktywność serca i płuc. Kiedy jesteśmy narażeni na przewlekły stres i wzmożone wydzielanie tych hormonów zwiększa się ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i problemów z pamięcią.

Odczucie smutku może zostać uwięzione w głowie i klatce piersiowej, podczas gdy depresja wpływa na dolne części ciała.

smutek
źródło: canva

Badania potwierdzają, że depresja może przyczyniać się do fizycznych zmian w mózgu i powoduje bóle głowy oraz stany zapalne. Gdy odczuwamy niepokój następuje utrata zainteresowania niektórymi rzeczami.

Lęk jest odczuwany powyżej pasa, jest to również obszar dotkniętym emocjami lękowymi.

lęk
źródło: canva

Napady leku objawiają się najczęściej przyśpieszonym oddechem i biciem serca. Jest to spowodowane przygotowaniem naszego organizmu do reakcji na powstały bodziec. Czasami pojawiają się również nudności i ból w klatce piersiowej. W wyniku ciągłego niepokoju nasz układ odpornościowy osłabia się. To naraża nas na infekcje wirusowe i inne choroby. Uczucie „zimnych stóp” jest wynikiem zwężenia naczyń krwionośnych, co powoduje mniejszy przepływ krwi do najbardziej zewnętrznych części ciała.

Zazdrość wpływa głównie na klatkę piersiową i może powodować problemy sercowe.

zazdrość
źródło: canva

Jeden z ekspertów opisał zazdrość jako „złożoną emocjonalną mieszankę strachu, stresu i gniewu”. Czyli wystarczy teraz połączyć wszystkie negatywne efekty tych emocji. Jak można się domyślić, lepiej unikać tego typu zachowania, jeżeli chcemy zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Najczęstszym skutkiem zazdrości jest bezsenność, która bardzo źle wpływa na funkcjonowanie całego organizmu.

Sposoby na uwolnienie nadmiernych emocji z ciała

1. Pomoc profesjonalistów i akceptacja emocji – poszukaj specjalisty od radzenia sobie z emocjami i naucz się zauważać oraz akceptować pojawiające się emocje.

2. Aktywność fizyczna – istnieją ćwiczenia, które pomagają uwolnić napięcie i energię z wnętrza ciała. Przykładami są taniec, rozciąganie i jogę oraz inne ćwiczenia medytacyjne.

3. Masaż lub fizjoterapia – Terapia Rozluźniania Mięśniowo-Powięziowego wykorzystuje techniki ręcznego nacisku i rozciągania skoncentrowane na „punktach spustowych”. Metody te pomagają rozluźnić ograniczony ruch i zmniejszyć ból.

4. Akupunktura – jest to znany od dawna sposób na radzenie sobie z bólem i spięciem mięśni. Polega na wprowadzaniu cienkich igieł w określone części ciała w celu redukcji stresu i niepokoju.

źródło: freepik

Dzięki tym informacjom na pewno łatwiej będzie Ci dostrzegać swoje emocje.

Źródła: brightside.me