Kategorie Zdrowie

Proste ćwiczenie pomoże Ci zbić ciśnienie krwi. Rób je 2-3 razy w tygodniu po kilkanaście minut

Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia w 2018 r. w Polsce żyło 9,9 mln dorosłych osób z nadciśnieniem tętniczym, co stanowiło 31,5% dorosłej populacji osób. Liczby te świadczą o tym, jak powszechnym problemem jest zbyt wysokie ciśnienie krwi, którego nie wolno lekceważyć. O obniżenie ciśnienia krwi możemy zadbać w całkiem prosty sposób.

Pomocne okazuje się być jedno ćwiczenie znalezione przez naukowców z Australii. Ćwiczenie, które będzie w stanie wykonać każdy i w niemal każdym momencie – nawet siedząc przed telewizorem. Prosta metoda daje efekt porównywalny z przyjmowaniem leków na nadciśnienie.

ćwiczenia na zbicie ciśnienia
Wikimedia Commons

Proste ćwiczenia pomogą Ci zbić ciśnienie krwi, co potwierdziło badanie

Naukowcy z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii w Sydney przebadali 1,1 tys. w średnim wieku wynoszącym 56 lat pacjentów z nadciśnieniem lub podwyższonym ciśnieniem. Zauważono, że regularnie powtarzane, pozornie proste ćwiczenia może pomóc osobom, które mają zawyżone ciśnienie. Pozytywne rezultaty dało się już zauważyć po 2-3 sesjach w tygodniu, z których każda trwa zaledwie 12 minut. Oczywiście nie bez znaczenia są tutaj wykonywane ćwiczenia.
Proste ćwiczenie pomoże Ci zbić ciśnienie krwi. Rób je 2-3 razy w tygodniu po kilkanaście minut
Max Pixel

Z pomocą przychodzi izometryczny trening oporowy (IRT), który jest uznawany za jeden z najbardziej efektywnych. IRT polega na wywieraniu stałego napięcia mięśniowego bez ruchu w stawach – podczas kurczenia jednego mięśnia lub grupy mięśni zatrzymuje się je w miejscu na pewien czas. Taka praktyka, jak wykazali badacze, skutecznie obniża ciśnienie skurczowe i rozkurczowe.

Przykładowe ćwiczenie

Wyciągnij przed siebie dłonie i zaciskaj pięści przez około 12 minut 2-3 razy w tygodniu. Już po 3 tygodniach praktyki jesteś w stanie osiągnąć efekty jak przy stosowaniu leków na nadciśnienie, choć wcale nie oznacza to, że należy rezygnować z przepisanych przez lekarza środków. Potraktuj ćwiczenie jako dodatkowe rozwiązanie wspomagające leczenie nadciśnienia, zwłaszcza, jeśli z różnych powodów w Twoim życiu jest mało aktywności fizycznej.

Ćwiczenia są ważne dla kontrolowania nadciśnienia, ale wielu ludzi pozostaje nieaktywnych tłumacząc się brakiem czasu lub innymi przyczynami. IRT to efektywny sposób na obniżenie ciśnienia, wymagający tylko 12 minut dziennie, dwa do trzech dni w tygodniu… Osoby, które mogą mieć trudności z wykonywaniem standardowych ćwiczeń, takich jak chodzenie, jazda na rowerze lub trening siłowy, ten rodzaj treningu może być łatwiejszy do wykonania, a na dodatek może pomóc im utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi – tłumaczy dr Matthew D. Jones z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii

Wysokie ciśnienie krwi

O zbyt wysokim ciśnieniu rozkurczowym mówimy, kiedy jego wartość przekracza 90, natomiast o zbyt wysokim ciśnieniu skurczowym możemy mówić, gdy pomiar wskazuje powyżej 140. W takiej sytuacji ma miejsce zbyt mocny nacisk, jaki na ściany tętnic wywiera przepływająca krew.

ćwiczenia na zbicie ciśnienia
Pixabay
Źródła: www.medicalnewstoday.com
Fotografie: www.maxpixel.net