Kategorie Medycyna naturalnaOdżywianiePrzepisy na domowe leki

Zawsze dodaję to warzywo do dań mięsnych. Jest niezastąpione w problemach trawiennych

Zastanawiasz się zapewne co to może być? Jest to korzeń o bardzo specyficznym smaku i zapachu. Ze względu na to często stosuje się go jako dodatek do potraw lub surówek. Znany jest od wielu stuleci. Swoje zastosowanie znajduje nie tylko w kuchni, ale również w medycynie naturalne. Mowa oczywiście o chrzanie!

Jedz chrzan a będziesz „zdrów jak ryba”

Zgadza się! Jeżeli męczy Cię przeziębienie lub masz problemy z trawieniem, chrzan jest idealnym rozwiązaniem. Gdy przyjmiesz jego odpowiednią ilość zapewnisz sobie zdrowie i dobre samopoczucie na długo.

Właściwości zdrowotne chrzanu

Nie każdy jest fanem chrzanu ze względu na jego mocny smak i zapach. Jednak czasami warto przekonać się do tego warzywa, aby doświadczyć wielu korzyści jakie może przynieść naszemu zdrowiu. Chrzan świetnie sprawdzi się jako środek na wspomaganie układu trawiennego. W szczególności ma zbawienny wpływ na wątrobę. Więc zanim udamy się do apteki, aby kupić kolejny lek, może warto skłonić się ku naturze i zjeść trochę chrzanu.

źródło: canva

W warzywie tym znajduje się spora dawka witaminy A, C, E oraz tych z grupy B. W świeżym korzeniu znajdziemy również wiele minerałów tj.: żelazo, potas, wapń czy magnez. Chrzan najlepiej spożywać w surowej postaci, aby zachował jak najwięcej walorów zdrowotnych. Zjedz go od razu po starciu, wtedy uzyskasz z niego najwięcej.

Jakie jeszcze działania zdrowotne ma chrzan?

Zawarte w chrzanie substancje wykazują działanie:

– antybakteryjne,
– pobudzające wydzielanie soków trawiennych w żołądku,
– wspomaga pracę wątroby i nerek,
– przeciwwirusowe,
– przeciwzapalne,
– grzybobójcze.

Dlatego warto dodawać chrzan do posiłków, które są ciężkostrawne, gdyż wspomoże to trawienie. Jednak należy pamiętać, że z chrzanem nie można przesadzić, ponieważ ma on skłonność do podrażnienia błon śluzowych.

źródło: canva

Przepis na kuracje chrzanową

Składniki:

– 3 średniej wielkości korzenie chrzanu.
– 5 łyżek przegotowanej, ostudzonej wody.
– Świeżo wyciśnięty sok z cytryny.
– Cukier albo miód.
– Opcjonalnie szczypta soli.

Korzeń chrzanu dokładnie umyj i obierz. Postaraj się zrobić to tak aby nie usunąć zbyt dużo warzywa, gdyż najwięcej walorów zdrowotnych skrywa się tuż pod skórką. Tak przygotowany chrzan włóż do naczynia z wodą i pozostaw do namoczenia na około 3h. Po upływie tego czasu bierzemy tarkę i trzemy chrzan na najmniejszych oczkach. Do startego chrzanu dodajemy cukier lub miód, przegotowaną wodę, sok z cytryny i odrobinę soli. Wszystko dokładnie mieszamy i przekładamy do słoiczka. Tak przygotowany chrzan możemy dodawać do wielu potraw.

Źródła: www.stolicazdrowia.pl