Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessZdrowie

Chodzić też trzeba umieć. Oto 7 błędów popełnianych podczas chodzenia, które rujnują zdrowie

Wydawać by się mogło, że nie ma prostszej aktywności fizycznej niż chodzenie. Prawdopodobnie tak jest, jednak i w tym przypadku warto zwrócić uwagę na kilka istotnych błędów, które wielu z nas popełnia. Jeśli więc chodzisz naprawdę sporo, w dłuższej perspektywie czasu możesz naprawdę zaszkodzić swojemu zdrowiu.

Być może jesteś osobą, która po stosunkowo niedługim spacerze odczuwa dyskomfort, ból lub szeroko pojęte zmęczenie? Jeśli tak to bardzo możliwe, że powinieneś poświęcić swojej formie chodzenia nieco więcej uwagi.

Naucz się chodzić prawidłowo, a Twój organizm będzie Ci wdzięczny. Wystarczy spojrzeć na zalety, jakie niesie za sobą chodzenie.

Zalety chodzenia

  • Poprawa funkcjonowania układu krążenia (spacery zapobiegają chorobom sercowo-naczyniowym),
  • Zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy,
  • Spadek masy ciała,
  • Wzmocnienie mięśni i stawów,
  • Wzrost odporności,
  • Poprawa nastroju i samopoczucia

Czy można chcieć czegoś więcej od tak prostej czynności, jaką jest zwykły spacer?

Prawidłowy chód jest skuteczną i mało obciążającą formą aktywności fizycznej

Podkreślamy, że chodzi o prawidłowy chód. Małe błędy, takie jak brak zaangażowania do pracy właściwych mięśni lub wydłużone kroki mogą w dłuższej perspektywie czasu odbić się negatywnie na Twoim zdrowiu.

Oto najczęstsze błędy, które wielu z nas popełnia podczas chodzenia. Przyjrzyj się z im bliska i daj znać, które z nich w Twojej opinii dotyczą Ciebie.

#1 Stawiasz stopę płasko lub chodzisz na palcach

Każdy kolejny postawiony krok powinien rozpoczynać się od kontaktu pięty z podłożem. Dopiero wtedy „przetaczamy” ją w kierunku palców. Chodzenie na płaskiej stopie może prowadzić do bólu bioder, kolan lub kostek, które przyjmują siłę uderzenia o ziemię. W przeciwieństwie do chodzenia na płaskiej stopie, chodzenie na palcach może prowadzić do problemów ze ścięgnami i łydkami, które narażone są na ciągły stres.

Brightside

#2 Zbyt mocno pochylasz się do przodu lub odchylasz do tyłu

Podczas chodzenia jesteś pochylony do przodu lub odchylony do tyłu? W ten sposób dodatkowo obciążasz swoje biodra, co może prowadzić do bólu pleców lub właśnie bioder. Skup się na tym, aby podczas chodzenia Twoja broda była równolegle do ziemi, ramiona rozluźnione, a barki ściągnięte do tyłu. Początkowo może być to niekomfortowe, zwłaszcza jeśli przez długi czas chodziłeś w nieprawidłowy sposób, nie mniej jednak szybko przyzwyczaisz się do nowej, poprawnej postawy podczas spacerowania.

#3 Nie angażujesz mięśni brzucha

To coś, o czym bardzo często zapominamy. Nie mniej jednak ten punkt jest szczególnie istotny dla prawidłowego balansu i utrzymania równowagi. Napinając mięśnie brzucha podczas chodzenia zapobiegasz bólom dolnej części pleców. Jest to również kluczowy punkt w temacie utrzymywania prawidłowej postawy. Zapominanie o napięciu mięśni brzucha oznacza, że nie używasz prawidłowo wszystkich mięśni. Cierpi na tym oczywiście Twoja postawa.

hippopx

#4 Spacer z psem: pies jest za daleko od Ciebie

Badanie przeprowadzone na grupie spacerowiczów wykazało, że ludzie, którzy wyprowadzają psy na smyczy, są bardziej narażeni na urazy i złamania, zwłaszcza kiedy wychodzimy z dużym psem, który „lubi prowadzić”. Wyobraź sobie sytuację, w której stosunkowo agresywny pies zobaczył kota. Czworonóg w mgnieniu oka potrafi zerwać się do biegu, na czym poważnie może ucierpieć Twój bark, łokieć czy nadgarstek. Dla bezpieczeństwa zaleca się spacerowanie z psem, który będzie szedł blisko nas, najlepiej po naszej lewej stronie.

#5 Twoje barki są podciągnięte do góry

Chodzenie z napiętymi, wysoko uniesionymi barkami w stosunkowo krótkiej perspektywie czasu może prowadzić do bólu szyi i ramion. Spróbuj rozluźnić ramiona i ściągnąć łopatki, aby uzyskać naturalną, prawidłową krzywiznę kręgosłupa.

Brightside

#6 Nosisz nieodpowiednie obuwie

Sztywne, zbyt ciężkie, źle dopasowane lub wyraźnie schodzone buty nie będą sprzyjały Twoim spacerom. Dobre obuwie ma za zadanie amortyzować każdy stawiany przez Ciebie krok. W przypadku gdy buty są stare i zużyte, ich amortyzacja będzie mniejsza lub bardzo znikoma. Kiedy nosisz z kolei zbyt twarde, sztywne buty, możesz mięć problem z prawidłowym „przetoczeniem” stopy, o czym pisaliśmy wyżej. Reasumując źle dobrane obuwie może przyczynić się do problemów z kolanami i bólu stóp. Jak więc widzisz, nie tylko technika chodzenia jest tutaj kluczowa, a odpowiednio dobrane buty są istotne nie tylko podczas biegania.

#7 Wydłużasz krok

Znam przynajmniej kilka osób, które podczas chodzenia stawiają „milowe kroki”. To błąd. Wydłużanie kroku sprawia, że nasze golenie są nadmiernie obciążane, co może prowadzić do ich bólu lub nawet uszkodzenia kolan. Aby temu zapobiec wystarczy skrócić krok.

Źródła: brightside.me
Fotografie: www.flickr.com