Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessZdrowie

3 przekonujące dowody na to, że chodzenie jest lepsze od biegania. Będziesz zaskoczony!

Wiele problemów zdrowotnych może być rozwiązanych za pomocą ćwiczeń. Bieganie i chodzenie są świetnymi ćwiczeniami aerobowymi, ale które z nich jest lepsze dla ludzkiego organizmu?

Chodzenie nie tylko stymuluje utratę wagi, ale również poprawia jakość snu i nastrój, zwiększa poziom energii, obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Zmniejsza również ryzyko raka, cukrzycy i chorób serca.

3 przekonujące dowody na to, że chodzenie jest lepsze od biegania. Będziesz zaskoczony!

Mimo że, chodzenie jest uważane bardziej za sposób przemieszczania się niż ćwiczenie, jest to jedna z najbardziej korzystnych rzeczy, które możesz zrobić dla swojego zdrowia.

Chodzenie vs. bieganie

3 przekonujące dowody na to, że chodzenie jest lepsze od biegania. Będziesz zaskoczony!
Żródło: https://flic.kr/p/68oeCp

Obie aktywności fizyczne mają bardzo zbliżone wydatki energetyczne, mimo to, szybsze chodzenie jest skuteczniejszą metodą zmniejszania ryzyka występowania chorób serca niż bieganie. Zgodnie z badaniami, w których naukowcy porównali dane z dwóch grup: 33 tysięcy biegaczy i 15 tysięcy spacerowiczów w wieku od 18 do 80 lat, chodziarze mieli lepszą kondycję zdrowotną niż biegacze.

3 przekonujące dowody na to, że chodzenie jest lepsze od biegania. Będziesz zaskoczony!
Źródło: www.instagram.com/derguenter/

Podczas biegania ryzyko wystąpienia chorób serca zmniejsza się o 4,5%, natomiast chodzenie zmniejsza to ryzyko aż o 9,3%. Dodatkowo, dzięki chodzeniu w znacznym stopniu obniża się ryzyko chorób serca, takich jak:

  • wysokie ciśnienie krwi – podczas biegania zmniejsza się o 4,2%, a podczas chodzenia aż o 7,2%
  • wysoki poziom cholesterolu – dzięki bieganiu obniża się o 4,3%, natomiast marsz powoduje jego obniżenie aż o 7%
  • cukrzyca -ryzyko zachorowania obniża się o około 12% zarówno podczas chodzenia, jak i biegu
3 przekonujące dowody na to, że chodzenie jest lepsze od biegania. Będziesz zaskoczony!
Żródło: www.instagram.com/nordicwalkingslovakia/

Według słów dr Paula Williams’a, lidera badań z Laboratorium Narodowego Lawrence Berkeley’a w Kalifornii, chodzenie o umiarkowanej intensywności i bieganie dają podobne korzyści dla zdrowia, dlatego, że angażują te same grupy mięśni. Jedyną różnicą jest to, że są wykonywane z różną intensywnością. Biegacze i chodzący, aby uzyskać te same korzyści, musieli spożytkować tę samą ilość energii. Oznacza to, że trzeba chodzić dłużej niż biegać, aby osiągnąć ten sam efekt.

Kolejną zaletą obu tych aktywności fizycznych jest to, że są bezpłatne, łatwe do zorganizowania w dowolnym miejscu, przez praktycznie cały rok oraz nie potrzeba do nich specjalistycznego i drogiego sprzętu.

Niebezpieczeństwo przetrenowania

DSC_0811

American College of Cardiology opublikowało w swoim czasopiśmie badania, które ujawniają, że osoby, które przetrenowują organizm, w rzeczywistości odbierają sobie korzyści z ćwiczeń.

Ci, którzy biegali w tempie szybkim ponad cztery godziny w tygodniu, mieli takie samo ryzyko śmierci, jak ludzie, którzy prowadzili siedzący tryb życia i prawie wcale nie ćwiczyli. Osoby, które biegały mniej niż trzy razy w tygodniu od 2,5 do 4 godzin, w tempie powolnym do umiarkowanego, były obciążone najniższym ryzykiem śmierci podczas 12-letnich badań.

 

Dlaczego chodzenie jest świetne dla wszystkich?

3 przekonujące dowody na to, że chodzenie jest lepsze od biegania. Będziesz zaskoczony!
Żródło: //www.instagram.com/abbyquah/

Spacery są idealne dla tych, którzy właśnie zaczynają swoją przygodę z ćwiczeniami. Są one również doskonałą rekreacją dla osób z poważną nadwagą. Ponadto, porównując zalety i wady biegania i chodzenia, spacerowanie jest znacznie mniej inwazyjne i nie powoduje tylu obrażeń. Bieganie jest uważane za ćwiczenie znacznie bardziej obciążające stawy, co może prowadzić do urazów stawu biodrowego, kolanowego i skokowego.

Nadal uważasz, że bieganie jest lepsze od chodzenia?

Casual Runner

W przypadku, gdy bieganie jest dla Ciebie nadal bardziej atrakcyjną formą ćwiczeń, zastanów się nad zmniejszeniem ryzyka obrażeń. Jeśli chcesz zadbać o swoje stawy, najlepszym rozwiązaniem będzie bieganie na powierzchniach takich jak trawa, ścieżki leśne i przystosowane do tego bieżnie. Ponadto, warto zainwestować w obuwie wysokiej jakości, przystosowane do tego sportu.

Źródło: healthyandnaturallife.com | Fotografie: healthyandnaturallife.com