Kategorie Odżywianie

7 powodów, dla których lepiej unikać spożywania białego chleba. Wyjdzie Ci to na dobre

Chleb to bez dwóch zdań jeden z głównych produktów diety niemal każdego Polaka. Jak więc wyglądałoby życie bez tego podstawowego składnika wielu posiłków i czy warto ograniczyć lub nawet całkowicie zaprzestać spożywania tego produktu? Odpowiedź na te pytania poznasz poniżej.

Chleb chlebowi nierówny

Zacznijmy od tego, że chleb chlebowi nierówny. Chleb pełnoziarnisty i chleb z mąki żytniej lub pełnoziarnistej jest zdecydowanie zdrowszy (zawiera chociażby błonnik) niż tzw. biały chleb z mąki pszennej. Wynika to przede wszystkim z tego, że białe pieczywo tuczy – kromka tradycyjnego chleba pszennego ma około 70 kcal, na co składają się głównie węglowodany. Spożywanie powoduje więc skoki poziomu cukru we krwi.

Za tym, że chleb pszenny, ale również białe pieczywo jak bułeczki, sztangle czy bagietki są niezdrowy, przemawia znacznie więcej czynników.

Instagram

Biały chleb:

#1 Jest pozbawiony witamin

Ziarna pszenicy są bogate w witaminy. Czar jednak pryska, kiedy podlegają one przetworzeniu. Szacuje się, że nawet najwyższej jakości mąka pszenna zachowuje jedynie 30% korzystnych substancji, które były w niej obecne jeszcze przed przetworzeniem. Co więcej substancje te stają się nieaktywne już po upływie dwóch kolejnych tygodni. Nawiasem mówiąc okres przechowywania mąki pszennej wynosi znacznie więcej.

#2 Jest toksyczny

Współczesny świat potrzebuje pszenicy. Rolnicy robią więc wszystko, aby uzyskać jej jak najwięcej w możliwie najkrótszym czasie. Chcąc uchronić się przed potencjalnymi stratami stosują syntetyczne lub naturalne pestycydy, które mają za zadanie zwalczyć szkodliwe lub niepożądane organizmy. Ponadto chcąc, aby mąka była biała, producenci wybielają ją przy użyciu tych samych substancji, których używamy do mycia: nadtlenku benzoilu, nadsiarczanów czy dwutlenku chloru. Zanim więc kupisz kolejny chleb z mąki pszennej, upewnij się, że jest zrobiony z mąki ekologicznej, a nie z mąki rafinowanej, która jest poddawana opisanym powyżej procedurom.

Instagram

#3 Wpływa niekorzystnie na kondycję skóry

Z pewnością słyszałeś powiedzenie, że „jesteśmy tym, co jemy”. Jeśli więc spożywamy głównie produkty mączne, nikogo nie powinno dziwić, że mamy problemy ze skórą. Popularny trądzik jest zwykle spowodowany spożywaniem glutenu (białek roślinnych), który zawiera się właśnie w pieczywie. Zanim udasz się więc do kosmetologa lub dermatologa, spróbuj najpierw zmienić dietę. Co więcej, gluten powodować alergie pokarmowe, złe samopoczucie, a wiele osób wykazuje wrażliwość lub jego nietolerancję.

#4 Uzależnia

Chleb jest jak narkotyk. Mąka pszenna powoduje wyrzut poziomu cukru we krwi, co przekłada się na wzrost poziomu insuliny. Kiedy jesz więc chleb, poziom cukru we krwi gwałtownie rośnie, po czym szybko spada. W konsekwencji zaczynasz czuć się gorzej, przez co chcesz szybko dostarczyć organizmowi kolejnych węglowodanów, aby poczuć się lepiej. Drastyczne zmiany poziomu cukru we krwi mogą prowadzić do cukrzycy.

Pixabay/Pixabay

#5 Powoduje problemy z trawieniem

Gluten może powodować różne problemy trawienne. I choć pieczywo pełnoziarniste również zawiera białka roślinne, zawiera także istotny element jakim jest błonnik, podczas gdy produkty mączne go nie maja. 5-6 kromek chleba pełnoziarnistego zapewnia dzienne zapotrzebowanie na błonnik. W przeciwnym razie musiałbyś zjeść 14 jabłek, 21 marchewek lub 25 pomidorów, aby dostarczyć organizmowi tego włókna pokarmowego.

#6 Powoduje przedwczesne starzenie się

Jak już wspomnieliśmy biały chleb jest pozbawiony witamin. Brak witamin to jednocześnie dostarczanych z pożywienia jednocześnie przekłada się na nasze samopoczucie, zdrowie, a także wygląd zewnętrzny. Wniosek nasuwa się sam. Ci, którzy jedzą duże ilości produktów mącznych, wyglądają na starszych niż są w rzeczywistości.

#7 Jest przyczyną nadwagi

Wiele osób właśnie z tego powodu wykreśla białe pieczywo ze swojego codziennego jadłospisu. Statystyki mówią, że ponad 70% osób, które przestają jeść chleb, już w ciągu pierwszych 2 tygodni zauważa pozytywne zmiany w swojej sylwetce. Nie ma co się dziwić, ponieważ indeks glikemiczny chleba jest nawet wyższy niż w przypadku czekolady.

Reddit

Oczywiście porcja białego chleb od czasu do czasu Ci nie zaszkodzi. Nie mniej jednak jeśli masz w zwyczaju jedzenie go na śniadanie i na kolację, warto rozważyć zamianę chleba białego, na chleb pełnoziarnisty. Na dłuższą metę z pewnością wyjdzie Ci to na zdrowie!

A Ty jak dużo białego chleba spożywasz dziennie? Wyobrażasz sobie życie bez niego?

Źródła: brightside.me, businessinsider.com.pl
Fotografie: www.instagram.com