Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowie

Badanie wykazało, że poszczenie raz w tygodniu może zmniejszyć reakcje zapalne i pomóc schudnąć

Zbyt długi post od spożywania pokarmu może być niebezpieczny dla zdrowia. Pojawia się natomiast coraz więcej dowodów naukowych na to, że głodówka, tzw. post przerywany, od czasu do czasu niesie za sobą pozytywne skutki dla naszego organizmu. Badania kliniczne wykazały, że pomaga schudnąć, może zmniejszać reakcje zapalne, a także poprawia stan zdrowia osób z zespołem metabolicznym czy cukrzycą typu 2. Zalet jest więc naprawdę sporo!

Post przerywany

Post przerywany to sposób żywienia polegający na zachowaniu określonych odstępów pomiędzy kolejnymi oknami żywieniowymi. Mówiąc prościej to określony okres czasu, w którym zaprzestajemy spożywania pokarmów i napojów zawierających kalorie. Post przerywany może mieć różne formy. Dziś skupimy się na poszczeniu przez kolejne 24 godziny i płynących z tego korzyściach.

Vector clip art of empty white plate | Free SVG

Badanie

Badania kliniczne nad wpływem poszczenia prowadziła organizacja non-profit Intermountain Healthcare. Szeroko zakrojone badania zostały przeprowadzone łącznie przez 25 szpitali i aż 225 klinik w trudno dostępnym rejonie między górami Sierra Nevada a Górami Skalistymi w USA. Wnioski zostały ogłoszone na sesji naukowej Amerykańskiego Stowarzyszenia Kardiologicznego, dają do myślenia.

Z badań wynika, że post poszczenie zwiększa w organizmie poziom galektyny-3, czyli białka związanego z hamowaniem odpowiedzi zapalnej organizmu, który może wiązać się z ryzykiem rozwoju wielu chorób, m.in. cukrzycy czy chorób układu krążenia. Naukowcy zauważyli także, że okresowy post zmniejsza objawy zespołu metabolicznego i insulinooporności.

Simple round clock vector drawing | Free SVG

Badanie wskazało korzyści wynikające z głodówki raz w tygodniu

W badaniu wzięło udział 67 osób w wieku 21-70 lat. Każda z osób miała zdiagnozowany przynajmniej jeden z objawów zespołu metabolicznego lub cukrzycę typu 2. Każdy, bez wyjątku, miał podwyższony poziom „złego” cholesterolu (LDL).

36 osób, a więc blisko połowa, przez pierwsze cztery tygodnie badania miało przestrzegać trwającej całą dobę głodówki dwa razy w tygodniu, a przez pozostałe 22 tygodnie badania raz w tygodniu. Pozostałe osoby, 31 pacjentów, nie zmieniało swojej diety ani trybu życia. Po 26 tygodniach eksperymentu zmierzono poziom galektyny-3. Galektyny, które należą do lektyn, są białkami pełniącymi wiele istotnych ról, m.in. regulują odpowiedzi na infekcje oraz stany zapalne. Problem w tym, że lektyna występująca w pożywieniu, np. w bananach, jest zbyt szybko rozkładana przez układ trawienny, przez co przyjmowanie jej w postaci leku nie ma większego sensu.

Przechodzą już do wniosków badań. W grupie, która pościła raz w tygodniu, poziom gelektyny-3 był wyższy, a objawy zespołu metabolicznego mniej nasilone. U tych osób poprawiła się również wrażliwość organizmu na działanie insuliny (zmniejszyła się insulinooponrość). Efekty pod tym względem porównano do osób, które przyjmują leki obniżające poziom cukru. Badacze finalnie doszli do wniosku, że wyższy poziom gelektyny-3 może odpowiadać za zmniejszenie ryzyka chorób serca i rozwoju cukrzycy typu drugiego.

Badanie wykazało, że poszczenie raz w tygodniu może zmniejszyć reakcje zapalne i pomóc schudnąć
Flickr

Do głodówek należy podchodzić z głową

O ile dzień poszczenia może przynieść korzyści dla naszego zdrowia, o tyle dłuższe okresy poszczenia mogą mu poważnie zaszkodzić. Z głodówką należy uważać i nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości. Ludzki mózg potrzebuje glukozy, która pozyskiwana jest z glikogenu. Będąc na głodówce zapasu glikogenu szybko się kończą i należy je uzupełnić. Szacuje się, że średnio po 16 godzinach głodówki organizm zaczyna rozkładać zawarte w mięśniach białka, by pozyskać niezbędną mu energię. Po trzech dniach proces ten zaczyna być niebezpieczny dla zdrowia, jednak często odradza się już poszczenie przez dłużej niż 24 godziny.

Źródła: intermountainhealthcare.org, linkinghub.elsevier.com
Fotografie: Fot. Freepik (miniatura wpisu), www.pxfuel.com