Kategorie Choroby układu sercowo-naczyniowegoUpały

7 sposobów jak dbać o serce podczas upałów. Ten organ jest szczególnie narażony

Upał nadwyręża nasz organizm i wszystkie organy, które się w nim znajdują. Wysokiej temperatury nie lubi szczególnie serce, które w tym czasie musi pracować wydajniej. Co zrobić by je wspomóc i nie nabawić się problemów zdrowotnych? Podpowiemy w tym artykule.

„Słoneczna pogoda jest testem dla naszego serca”

Tak o ekstremalnych temperaturach wypowiada się doktor Lance Becket z Northwell Health w Nowym Jorku. Co roku wzrasta liczba osób z chorobami sercowo-naczyniowymi hospitalizowanych z powodu upałów.

Jakie osoby są najbardziej narażone?

źródło: canva

Na konsekwencje upałów szczególnie narażone są osoby z chorobami układu krążenia, a zwłaszcza niewydolnością serca. Spowodowane jest to tym, że podczas wysokich temperatur nadmiernie się pocimy. Nasze naczynia krwionośne rozszerzają się, przez co spada ciśnienie, aby utrzymać je na właściwym poziomie serce zaczyna szybciej bić. Osoby chore na miażdżycę, nadciśnienie tętnicze czy chorobę wieńcową, również powinny mieć się na baczności i chronić przed przegrzaniem organizmu.

Ponadto upały są również dużym zagrożeniem dla osób z cukrzycą. Organizm tych osób w zupełnie inny sposób reaguje na wysokie temperatury. Zaburzenia metaboliczne, które są jednym z symptomów tej choroby utrudniają proces chłodzenia, przez co wzrasta ryzyko przegrzania organizmu.

7 zasad które trzeba przestrzegać w czasie upałów, aby chronić swoje serce

źródło: canva

1. Nawodnienie – to podstawa przy upale i to nie tylko dla osób chorych, ale każdego. Najlepszym sposobem nawodnienia będzie spożywanie wody mineralnej o temperaturze pokojowej.

2. Wykluczenie alkoholu – w słoneczne dni, należy zrezygnować z picia alkoholu, ponieważ ten odwadnia organizm, a w większych ilościach zmienia nasze odczuwanie temperatury.

3. Ekspozycja na słońce – promieniowanie słoneczne jest najgroźniejsze w godzinach od 10 do 15. Dlatego w tym czasie powinieneś unikać bezpośredniej i długie ekspozycji na słońce.

4. Aktywność fizyczna – jest potrzebna dla utrzymania zdrowia, jednak w upały nie zaleca się podejmowania intensywnego wysiłku. Bieganie zamień na spacer, a trening siłowy wykonuj w klimatyzowanym pomieszczeniu.

5. Właściwe ubranie – zadbaj o to by ubranie jakie nosisz w czasie upałów, było wykonane z naturalnych tkanin. To ułatwi odparowywaniu potu z powierzchni skóry, dzięki czemu organizm będzie lepiej chłodzony. Pamiętam o nakryciu głowy!

6. Dieta – odżywianie w czasie upałów, również pełni bardzo ważną funkcję. Zadbaj o to by posiłki były łatwostrawne i bogate w owoce i warzywa zawierające przeciwutleniacze. Związki te ochronią Cię przed negatywnym działaniem promieni UV.

7. Klimatyzacja – używaj jej rozsądnie. Temperatura w pomieszczeniach z klimatyzacją nie powinna być niższa o więcej niż 5 stopni od tej panującej na zewnątrz. Ochroni Cię to przed drastycznymi zmianami temperatur i przeziębieniem.

Źródła: www.poradnikzdrowie.pl